چهارسالگی بازگشت طالبان به قدرت

جبهه آزادی: در یک سال ۲۰۹ نیروی امنیتی پیشین توسط طالبان تیرباران، ترور و کشته شده‌اند

عکس از آرشیف

جبهه آزادی در اعلامیه‌ای به مناسبت چهارمین سال سقوط نظام جمهوریت و برگشت حاکمیت دوباره طالبان، مدعی شده که یافته‌های تیم تحقیقاتی آن نشان می‌دهند که در یک سال گذشته، ۲۰۹ نیروی امنیتی دولت پیشین در سراسر کشور، توسط افراد طالبان تیرباران، ترور یا کشته شده‌اند.

این جبهه همچنین مدعی است که در این مدت ۱۴۵ نیروی امنیتی توسط تفنگداران طالبان «بازداشت، زندانی و شکنجه» شده‌اند.

در عین حال در این اعلامیه آمده است که از آغاز حاکمیت دوباره طالبان در اگست ۲۰۲۱ میلادی تاکنون، دست‌کم ۳۰ تن از زنان که در ساختار نیروهای دفاعی و امنیتی کشور شاغل بوده‌‌اند، توسط طالبان کشته شده‌اند.

پیش از این یوناما در گزارش سه ماهه‌ خود از اپریل تا ماه جون سال جاری میلادی گفت که در طی این مدت، شش نیروی امنیتی دولت پیشین در بخش‌های مختلف کشور کشته شده‌اند.

طالبان تاکنون در این باره اظهار نظر نکرده‌اند.

جبهه آزادی در این اعلامیه سلطه طالبان را بر کشور «نامشروع» خوانده و گفته است که افغانستان در زیر حاکمیت طالبان، به مرکز تجمع هراس‌افکنان بین‌المللی بدل شده و دشوارترین دوران تاریخ خود را سپری می‌کند.

این جبهه مدعی است که در طی سال گذشته، اعضای آن ۸۸ حمله بر پایگاه‌ها، قرارگاه‌ها، ایست‌های بازرسی و محل‌های تجمع افراد طالبان در ولایت‌های کابل، قندز، تخار، بغلان، بلخ، کاپیسا، هرات، فاریاب، پروان، پنجشیر، سرپل، لغمان و بادغیس انجام داده‌اند.

جبهه آزادی ادعا می‌کند که در این حمله‌ها ۲۲۵ عضو طالبان کشته شده‌اند و ۱۷۴ تن دیگر آنان زخم برداشته‌اند.

طالبان در مورد آمار این حمله‌ها و تلفات‌ ناشی از آن‌ها همچنان اظهار نظر نکرده‌اند.