مهاجرت

بیش از ۵۰۰ شهروند کشور از زندان‌های پاکستان آزاد شدند

عکس از شهروندان آزادشده کشور از زندان‌های پاکستان

وزارت مهاجران زیر اداره طالبان می‌گوید که ۵۶۱ شهروند کشور در زندان‌های مختلف پاکستان زندانی بودند، در طی هفته جاری آزاد شده‌اند و به کشور برگشته‌اند.

به گفته این وزارت، این شهروندان کشور از مسیرهای گذرگاه‌های مرزی تورخم و سپین بولدک وارد افغانستان شده‌اند.

طالبان گفته‌اند که این مهاجران کشور شامل خانواده‌ها و مجردان هستند و به دلایل «برخی مشکلات اسناد اقامت» در پاکستان زندانی شده بودند.

در یک هفته پیش از این نیز ۴۹۱ شهروند کشور از زندان‌های مختلف پاکستان آزاد شدند که از این میان ۳۷۹ تن از طریق گذرگاه تورخم و ۱۱۲ تن دیگر از مسیر سپین بولدک وارد کشور شدند.

طالبان همچنان دلیل بازداشت این شهروندان کشور از سوی پولیس پاکستان را نداشتن مدارک و اسناد اقامت عنوان کردند.

این در حالی است که همواره انتقادهایی از عدم توجه به وضعیت شهروندان زندانی افغانستان در خارج از کشور، به‌ویژه پس از برگشت حاکمیت دوباره طالبان در کشور، وجود داشته است.

برخی از آگاهان، نبود دولت مشروع و عدم پاسخگویی به شهروندان را از عوامل اصلی بی‌سرنوشتی زندانیان افغانستان در کشورهای دیگر می‌خوانند.