وزارت امور خارجه کانادا امروز جمعه در بیانیهای رسمی اعلام کرد که بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان و مدیریت ناکارآمد آنان، محیطی سهل برای فعالیت سازمانهای هراسافکنی ایجاد کرده و تهدیدی جدی برای امنیت منطقهای و جهانی محسوب میشود.
در این بیانیه که توسط آنیتا آناند، وزیر امور خارجه کانادا، رندیپ سرای، وزیر توسعه بینالملل، و لنا متلگه دیاب، وزیر مهاجرت، پناهندگان و شهروندی صادر شد، آمده است که چهار سال پس از سقوط حکومت جمهوریت و بازگشت طالبان به قدرت، افغانستان همچنان با بحرانی عمیق مواجه است و فضای جامعه مدنی نابود شده است.
وزارت خارجه کانادا تأکید کرده است که طالبان تاکنون هیچ نشانهای از ایجاد حکومتی نماینده مردم نشان ندادهاند و فقدان حکومتداری فراگیر و رعایت حقوق بشر، فرصتهای رشد تروریزم و ناامنی را افزایش داده است.
طبق این بیانیه فعالیت سازمانهای هراسافکن در این کشور، علاوه بر تهدید مستقیم امنیت مردم افغانستان، تهدیدی برای ثبات کشورهای همسایه و منطقه و حتی امنیت جهانی محسوب میشود.
کانادا در این بیانیه از جامعه بینالمللی خواست تا در برابر نقض سیستماتیک حقوق بشر و فعالیتهای هراسافکن در افغانستان سکوت نکند و بر طالبان فشار آورد تا در قبال اقدامات خود پاسخگو باشد.
دولت کانادا تاکید کرده است تا زمانی که پیشرفت ملموسی در زمینه حقوق بشر، حکومتداری فراگیر و حفاظت از آزادیهای اساسی صورت نگیرد، عادیسازی روابط با طالبان امکانپذیر نخواهد بود.
همچنان تاکید شده که کانادا در طول چهار سال گذشته همواره از مردم افغانستان حمایت کرده است؛ از زمان سقوط کابل بیش از ۵۹ هزار افغان به کانادا پناه آوردهاند و بیش از ۴۳۰ میلیون دالر برای نیازهای بشردوستانه و توسعهای مانند آموزش، مراقبتهای بهداشتی، تغذیه، آب و فاضلاب و حمایت حفاظتی اختصاص یافته است.
دولت کانادا تأکید کرده است که در کنار مردم افغانستان برای ساختن آیندهای صلحآمیز، فراگیر و امن ایستاده است و خواستار مشارکت معنادار مردم افغانستان در شکلدهی به آینده سیاسی کشورشان است.
