طالبان در آستانه چهار سالگی برگشت شان به قدرت، چهارمین نشست کابینه خود را در قندهار برگزار کردند. سخنگویان طالبان در اعلامیهای نوشتهاند که در این نشست که بهرهبری هبتالله اخندزاده رهبر طالبان برگزار شد، روی گسترش نظارت و ساخت مدرسههای طالبانی اجرای نظام شرعی بهتعبیر طالبان تأکید شده است.
اما در اعلامیه هیچ اشارهای در مورد بازگشایی مکتبهای دخترانه، بهبود وضعیت زنان، بحران اقتصادی و بیکاری نشده است.
چهارمین نشست کابینه طالبان همزمان است با چهارسالگی برگشت شان به قدرت. یعنی در هر سال تنها یکبار نشست کابینه طالبان برگزار شده است.
در این نشست بر اجرای درست مسئولیتها، تطبیق نظام شرعی بهتعبیر طالبان، بررسی وضعیت زندانیان در زندانهای طالبان، ارزیابی همه، مسجدها، مدرسهها و دانشگاهها و تقویت مدرسههای طالبانی تأکید شده است.
در سوی دیگر ریچارد بنت، گزارشگر ویژه ملل متحد برای حقوق بشر افغانستان، در نشست مجازی «آوارگی و آپارتاید جنسیتی در افغانستان» به مناسبت چهارمین سالگرد سقوط کابل بهدست طالبان اعلام کرد که طالبان بیتوجه به خواستهای جامعه جهانی، به سیاست سرکوب ادامه میدهند.
او گفت: «طالبان بدون هیچ گونه مشروعیتی یک سیستم خشن با نهادینه شدیدی سرکوب جنسیتی برقرار کرده اند مخالفین را سرکوب صدای رسانه هارا خاموش زنان را به حاشیه و منزوی و سرکوب کرده اند و آشکارا اصول حقوق بشر را نقض دارند خیلی واضع بگویم که پذیرش سرکوب طالبان به عنوان واقعیت عینی نه تنها اشتباه بلکه خطرناک است.»
با اینهمه، پیشتر شهروندان کشور پیوسته گفتهاند، در نشستهای طالبان به نیازهای فوری مردم پرداخته نمیشود و موارد قابل بحث چهگونهگی تقویت قدرت طالبان است.
