چهارسالگی بازگشت طالبان به قدرت

منابع: آمادگی‌های طالبان برای «رژه نظامی در بگرام» با تأخیر و کمرنگ‌تر آغاز شده است

سه‌منبع آگاه به‌شمول دو منبع از میان طالبان به‌آمو گفته‌اند که امسال آمادگی‌های طالبان برای «رژه نظامی ۱۵ اگست در بگرام» با تأخیر و «کم‌رنگ‌تر آغاز» شده است.

منابع تاکید دارند که موضع‌گیری‌های اخیر ترمپ در مورد رژه نظامی طالبان در پایگاه بگرام، روی آمادگی‌های طالبان برای برگزاری این رژه، اثرهای گذاشته است. منابع می‌گویند که هنوز هم مشخص نیست که آیا امسال رژه نظامی در بگرام برگزار خواهد شد یا نه.

پیشتر ترمپ گفته بود که از برگزاری رژه نظامی طالبان با جنگ‌افزار‌ها و سازوبرگ‌های جا مانده امریکایی عصبانی می‌شود و این جنگ‌افزارها و سازوبرگ‌ها باید بازگردانده شوند. اما طالبان این درخواست را پیوسته رد کرده‌اند.

ترمپ در یک سخنرانی در ۴ حوت ۱۴۰۳ گفت: «آنان هر سال رژه برگزار می‌کنند و وسایل نقلیه نظامی ما را می‌برند و آنها را در یک جاده کوچک به نمایش می‌گذارند و مثل اینکه که نوعی رژه نظامی باشد و وقتی آن را می‌بینم عصبانی می‌شوم… عصبانییی!! وقتی آن را میبینم عصبانی می‌شوم.»

سه‌منبع آگاه به‌شمول دو منبع از میان طالبان به‌آمو گفته‌اند که این موضع‌گیری‌های ترمپ، سبب شده تا طالبان امسال در مورد برگزاری رژه نظامی در بگرام بیش‌تر از هر زمانی با «دقت تصمیم‌گیری» کنند.

منابع همچنین تاکید دارند که «چالش‌های اقتصادی طالبان» نیز یکی از دلایل تاخیر در آمادگی‌ها بوده است. اما گفتنی‌ است که تلویزیون ملی زیر اداره طالبان در روزهای اخیر نیز روز شمار برای برگزار مراسم چهارسالگی برگشت طالبان به قدرت را آغاز کرده است.

ترمپ در مورد افغانستان و نیز طالبان تاهنوز سیاست مشخص اعلام نکرده، اما گفته دنبال بازپس‌گیری جنگ‌افزارهای جا مانده امریکایی است که حالا در دست طالبان افتاده است. ترمپ بارها تاکید کرده که با برگشت طالبان به قدرت، چین بر پایگاه بگرام دسترسی دارد. اما طالبان پیوسته این مورد را رد کرده‌اند.

با این‌حال، یک منبع که در این گزارش با او گفت‌وگو شده است، تایید کرده‌ که یک هیئت پاکستانی به طالبان مشوره داده است که «دست‌کم برای امسال از برگزاری رژه نظامی در بگرام از بهر رعایت روابط با واشنگتن» خود داری کنند.

منابع همچنین تاکید دارند که طالبان در پاسخ گفته‌اند که آماده‌اند در حضور داشت یک هیئت سه‌جانبه، هیئت امریکایی، قطری و هیئت طالبان پایگاه بگرام دیده شود که در آن هیچ شهروند خارجی حضور ندارد و برای ایالات‌متحده نیز این اطمینان داده شود.

محمد آصف صدیقی، معاون پیشین مجلس سنا، گفت: «فکر می‌کنم به‌زودی، بعد از پایان یافتن جنگ اوکراین و حل مشکل خاورمیانه، آجندا و سیاست ترمپ در مورد مساله افغانستان مشخص خواهد شد.»

تا دوازده روز دیگر در پانزدهم اگست یا بیست‌وچهارم اسد، برگشت طالبان به قدرت چهار ساله می‌شود، طالبان در سه‌سال گذشته، در این روز، در پایگاه بگرام با سازوبرگ‌ها و جنگ‌افزارهای جا مانده امریکایی رژه نظامی برگزار کرده‌اند. پایگاه بگرام در دو دهه حضور ایالات متحده در افغانستان، به قلب ماموریت نظامی ایالات متحده شهرت داشت.