فرهنگ و هنر

برگزاری نمایش‌گاه هنری در هرات؛ هم‌دردی با زلزله زدگان ترکیه و سوریه

جوانان فرهنگی در هرات، برای هم‌دردی با زلزله زدگان ترکیه و سوریه، نمایش‌گاه نقاشی و خوش‌نویسی را برگزار کردند.

این نمایش‌گاه، زیرِ نام «من و نقاشی» از سوی گروه هنرمندان جوان در هرات برگزار شد.

وحید احمد انوری، برگزار کننده‌ی این نمایش‌گاه می‌گوید: «هدف از برگزاری این نمایش‌گاه، هم‌دردی با زلزله زدگان کشورهای ترکیه و سوریه است.»

به گفته‌ی انوری، در این نمایش‌گاه ۴۵ اثر هنری برای سه روز به نمایش گذاشته شده‌است.

او ادامه داد که در نقاشی‌های این نمایش‌گاه ساختمان‌های مخروبه و آسیب دیده و نیز آوارها و خساره‌های وارد شده‌ی زمین لرزه‌ی ترکیه به تصویر کشیده شده‌است.

انوری تأکید کرد که به دلیل همکاری نکردن حضوری با قربانیان زلزله، از این طریق می‌خواهند با آنها هم‌دردی داشته باشند.

در همین حال، بازدیدکنندگان این نمایش‌گاه هنری می‌گویند که برگزاری چنین نمایش‌گاهی می‌تواند فضای اُخوت و برادری را بین کشورهای دوست و مسلمان مستحکم‌تر کند.

بازدید کنندگان می‌افزایند که اگر باشند‌گان افغانستان توان کمک‌های نقدی و دیگر کمک‌ها ندارند، دست‌کم می‌توانند با برگزاری چنین برنامه‌ها و همایش‌هایی، با قربانیان و آسیب‌دیدگان زلزله‌ی ترکیه و سوریه هم‌دردی کنند.

علی احمد، یکی دیگر از بازدید کنندگان می‌گوید: «جوانان ما با هنرِ نقاشی و خطاطی خود با مردم ترکیه و سوریه هم‌دردی کرده‌اند و ما آمدیم تا از این نمایش‌گاه دیدن کنیم.»

نعیم‌الحق حقانی، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در ولایت هرات می‌گوید: «مردم افغانستان همواره با کشورهای دیگر، به ویژه با کشورهای اسلامی هم‌دردی کرده و تا حد توان با آنها همکاری نموده‌اند.»

حقانی می‌افزاید که برگزاری این نمایش‌گاه و هم‌دردی جوانان فرهنگی در قالب نقاشی و خوش‌نویسی، پیام هم‌دلی مردم افغانستان را بازگو می‌کند.

دنیز عرفات، مسؤول دفتر تیکای کشور ترکیه در هرات، از برگزاری این نمایش‌گاه و هم‌دردی و هم‌دلی فرهنگیان و جوانان هرات سپاس‌گزاری کرد.

او ادامه داد که مردمان کشورهای دوست و مسلمان، به ویژه مردم افغانستان، همواره و در هر حالتی در کنار کشور ترکیه بوده و هم‌دردی ‌شان را به شیوه‌های گوناگون ابراز کرده‌اند.

وی بیان کرد که ساکنان ترکیه در زمین لرزه‌ی پسین، خساره‌های بسیاری را متحمل شدند و نیاز مبرمی به هم‌کاری و مددرسانی دارند.

این درحالی است که نزدیک به سه هفته پیش، بخش‌هایی از ‌شهرهای تر‌کیه و سوریه گواه زمین لرزه‌ی ۸/۷ درجه‌ی ریشتری بود که خساره‌های جانی و مالی زیادی را به همراه داشت.

گفته می‌شود که تا کنون تلفات ناشی از این زمین لرزه از مرز ۵۰ هزار تن گذشته‌است.

بربنیاد گزارش‌های تازه نشر شده، دولت ترکیه شمارِ زیادی را در پیوند به ساخت‌وسازهای غیرقانونی بازداشت کرده‌است.