وزارت زراعت، آبیاری و مالداری زیر اداره طالبان میگوید که در سال جاری خورشیدی بیش از یک میلیون و ۳۲۲۰۰۰ تُن تربوز در سراسر کشور برداشت شده است.
به گفته این وزارت، بیشترین حاصلات تربوز امسال در ولایتهای فراه، بلخ، هرات و بادغیس برداشت شده است.
بر بنیاد خبرنامه این وزرات، در سال ۱۴۰۴ خورشیدی، ۷۸۸۰۸ هکتار زمین در سراسر افغانستان تربوز کاشت شدند.
این وزارت اما آمار برداشت حاصلات تربوز سال گذشته را ارائه نکرده است.
این در حالی است که کشاورزان و باغداران کشور از نبود بازار مناسب برای فروش حاصلاتشان و نبود کمکهای حمایوی کافی شکایت دارند.
کشاورزان و زمینداران کشور میگویند با آغاز فصل برداشت حاصلات میوه تازه، از جمله تربوز در افغانستان، طالبان باید تعرفه گمرکی بر میوههای تازه، بهویژه تربوز کشورهای همسایه را افزایش دهند و در کنار آن، زمینه صادرات محصولاتشان را به بیرون از افغانستان فراهم سازند.
گفتنی است که این تنها کشاورزان تربوز نیست که از کاهش فروشات و نبود بازار برای حاصلاتشان شکایت دارند، پیش از این نیز برخی باغداران و زمینداران در صحبت با آمو از نبود بازار و سردخانههای کافی برای فروش و نگهداری محصولاتشان شکایت کرده و گفتهاند که زمینۀ صادرات برای محصولاتشان هم به گونه لازم فراهم نیست.
