وزارت خارجه فرانسه گفته است که تصمیمات طالبان در یک سال گذشته نشانهای آشکار از «عدم پایبندی به تعهدات تعیینشده در قطعنامه ۲۵۹۳ شورای امنیت ملل متحد» است.
در بیانیه این وزارت چهار سال پس از بازگشت طالبان به قدرت، بار دیگر بر همبستگی خود با مردم افغانستان و تعهد به استفاده از همه اهرمهای موجود برای بهبود وضعیت این کشور تأکید کرده و همچنان از طالبان خواسته تا به این تعهدات بینالمللی عمل کنند.
فرانسه همچنین «شدیدترین محکومیت» خود را نسبت به «محدودیتهای نظاممند و گسترده علیه زنان و دختران افغان» اعلام کرده و هدف این سیاستها را «حذف نیمی از جمعیت افغانستان» توصیف کرده است.
در این بیانیه، بهطور ویژه به ممنوعیت دسترسی زنان افغانستان به مؤسسات آموزش پزشکی که از دسمبر ۲۰۲۴ توسط طالبان اعمال شده، اشاره و آن را «غیرقابل توجیه و غیرقابل قبول» خوانده است.
پاریس تأکید کرده که به حمایت از مردم افغانستان ادامه خواهد داد و از طریق پروژههای بشردوستانه در حوزه آموزش، بهداشت و حمایت از زنان و دختران افغانستان که توسط آژانسها و برنامههای سازمان ملل متحد و سازمانهای غیردولتی در داخل افغانستان اجرا میشود، به تلاشهای خود ادامه میدهد.
