چهارسالگی بازگشت طالبان به قدرت

حقانی: به تعهدات خود در تواقنامه دوحه پابند هستیم

سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله طالبان، در مراسم تجلیل از چهارسالگی حاکمیت طالبان در تالار لویه جرگه در کابل گفت که طالبان همچنان به تعهدات خود در توافق‌نامه دوحه پابند هستند. او افزود که افغانستان برای هیچ کشوری در جهان تهدید نخواهد بود.

حقانی در این همایش گفت: «نه برای دیگران خطری هستیم و نه می‌خواهیم که دیگران برای ما خطر باشند.»

او گفته‌های برخی کشورها مبنی بر مبدل شدن افغانستان به مرکز گروه‌های هراس‌افکن را رد کرد و گفت که این کشورها به دلیل «مشکلات داخلی» چنین اتهاماتی را مطرح می‌کنند.

به گفته حقانی، طالبان ناامنی را تحمل نخواهند کرد و از مخالفانی که «برای ایجاد ناامنی تلاش می‌کنند» خواست که دست از این کار بردارند.

با این حال، یکی تعهدات طالبان در توافقنامه دوحه قطع روابط با گروه‌های هراس افکن است. این در حالی است که پاکستان همواره از حضور گروه‌ تحریک طالبان پاکستان در افغانستان ابراز نگرانی کرده است. روسیه و کشورهای دیگر در منطقه نیز از حضور داعش و دیگر گروه‌های هراس‌افکن در افغانستان نگران هستند. گروه نظارتی ملل متحد نیز در آخرین گزارش خود گفته است که طالبان برای هراس‌افگنان «فضای امن فعالیت» فراهم کرده‌اند.  

در همایش روز جمعه، تلویزیون ملی زیر اداره طالبان سخنرانی حقانی را در یوتیوب این تلویزیون قطع کرد.