نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت طالبان، میگوید که تجارت افغانستان به ارزش حدود ۱۳ میلیارد دالر رسیده است.
او در نشست گزارشدهی یکساله دستآوردهای این وزارت در کابل گفت که در یک سال گذشته ۸ میلیون تُن کالا از مسیر افغانستان ترانزیت شده است.
وزیر صنعت و تجارت طالبان مدعی است که تولید ناخالص داخلی کشور ۱۰ درصد، حجم تجارت ۱۰ درصد و صادرات کشور ۲۵ درصد افزایش یافته است.
نورالدین همچنین افزوده است که وزارت تحت رهبریاش در نظر دارد تا در سال پیشرو ۵۰۰ میلیون دالر سرمایه و ایجاد شغل بیش ۱۰۰ فرصت، را جذب کند.
این در حالی است که شماری از شهروندان کشور از فقر و تنگدستی و نبود زمینههای کاری در زیر حاکمیت طالبان شکایت دارند.
آنان میگویند که با برگشت حاکمیت دوباره طالبان، تعدادی از وظایفشان سبکدوش شدهاند و در عین حال دامنه فقر نیز در جامعه گسترش یافته است.
با این حال رسانههای پاکستانی پیش از این گزارش دادند که در پی بستهماندن وقفهای مرزها و نبود هماهنگی در سیاستهای تجاری، حجم مبادلات سالانه میان افغانستان و پاکستان از ۲.۵ میلیارد دالر به حدود ۱ میلیارد دالر کاهش یافته است.
ضیاءالحق سرحدی، معاون اتاق بازرگانی مشترک پاکستان و افغانستان، پیش از این هشدار داد که ادامه این روند میتواند پیامدهای زیانبارتری برای روابط اقتصادی دو کشور داشته باشد.
بر اساس این گزارشها، پاکستان کالاهایی چون سمنت، برنج، دارو، آرد، شکر و سبزیجات به افغانستان صادر میکند و در مقابل، واردات آن از افغانستان عمدتاً شامل میوه و برخی محصولات زراعتی میشود.
اما بیثباتی سیاسی در افغانستان و تنشهای پیوسته در گذرگاههای مرزی، از عوامل اصلی مختلشدن جریان تجارت میان دو کشور عنوان شدهاند.
