فرهنگ و هنر

یک فلم‌ساز زن برنده‌ جایزه‌ی جشن‌واره دیدِ نو در کابل شد

جشن‌واره‌ی فلم کوتاه و مستند هنری در کابل با نام «دیدِ نو» پس از چهار روز پایان یافت.  در این جشن‌واره  ۳۷ فلم به نمایش گذاشته شده بود.

دو بانو در این جشن‌واره در بخش فلم‌نامه نویسی مقام‌های اول و دوم را کسب کردند.

عاطفه محمدی عرب، فلم‌ساز که با فلمی در باره‌ی  اعتیاد و چالش‌های زندگی افراد معتاد با «مرداب لاله» در این جشن‌واره حضور یافته بود، موفق شد که با این فلم در جشن‌واره‌ی فلم مستند و کوتاه مقام نخست را از آن خود کند .

بانو عرب در گفت‌وگو با خبرنگار تلویزیون آمو گفت: «با وجود محدودیت‌های ایجاد شده در برابر بانوان، تصمیم گرفتم که در دوره‌های آموزشی اشتراک کنم و ثابت کنم که بانوان کمتر از آقایان نیستند.»

او می‌افزاید: «در گذشته در هیچ‌‌جا آموزش ندیده بودم. بعد از کاندید شدن فلم من در این جشن‌واره توسط استادان ایرانی به صورت آنلاین آموزش دیدم.»

بانو عرب دلیل علاقه‌اش به فلم‌سازی را (انجام) کاری سازنده و آموزنده برای مردم می‌داند و می‌گوید که من قصد دارم در آینده فلم‌های کوتاه با پیام‌های خوب و مثبت برای مردم بسازم.

دروازه‌ی سینما نباید به روی زنان بسته باشد

قند آغا خاک‌سار، هنرپیشه‌ی سینما با ابراز خرسندی از برگزاری جشن‌واره‌ی فلم‌های مستند و کوتاه دیدِ نو خواهان حضور بیشتر خانم‌ها در سینماهای کشور شد. 

آقای خاک‌سار گفت: “امارت اسلامی(طالبان) باید از سینماگران افغانستان پشتبیانی کند و دروازه‌ی سینماها نباید به روی‌شان بسته شود”.

با وجود این، مونسه مبارز فعال حقوق زنان به خبرنگار تلویزیون آمو می‌گوید: «طالبان در یک سال حضور و حاکمیت‌ شان زنان را از صحنه‌های اجتماعی و سیاسی حذف کردند؛ اما کسب جوایز و القاب مختلف توسط بانوان این واقعیت را ثابت می‌سازد که زنان بخش انکارناپذیر جامعه در افغانستان هستند.»

بانو مبارز می‌افزاید: «در صورتی که محرومیت‌های زنان ادامه پیدا کند و زنان به صورت سیستماتیک حذف شوند، ما شاهد عقب‌گرد آن‌ها در تمام بخش‌های سیاسی، انکشافی و اقتصادی خواهیم بود.»

برگزار کنندگان این جشن‌واره می‌گویند که از میان ۱۵۰ اثر فرستاده شده از سراسر کشور به این جشن‌واره، ۳۷ اثر برای حضور در رقابت پایانی برگزیده شدند.

جلوگیری از حضور زنان کارمند در اداره‌ها، بسته بودن دروازه‌های مکاتب به‌ روی دختران بالاتر از صنف ششم و محدودیت‌های وضع شده برای مُجریان زن در تلویزیون‌ها، تنها بخشی از ایجاد محدودیت‌ها از سوی طالبان برای زنان و دختران در افغانستان است.