منابع به آمو میگویند که عبدالحکیم شرعی، وزیر عدلیه طالبان، حدود ۲۰ تن از شیعیان در غرب کابل را به دلیل نصب پرچمهای محرم، از «دو تا پنج روز» در یک «زندان شخصی» بازداشت کرده بود.
به گفته منابع، تمامی بازداشتشدگان روز گذشته از این محل آزاد شدهاند.
منابع همچنین میگویند که وزیر عدلیه طالبان به باشندگان غرب کابل هشدار داده است که از نصب پرچمها و بهکارگیری از بلندگو بر بام خانهها، مسجدها و تکیهخانهها خودداری کنند.
به گفته این منابع، شماری از اعضای جامعه شیعه برای لغو این محدودیتها با نهادهای مختلف طالبان، از جمله مقام ولایت، تماس گرفته و مراجعه کردهاند، اما تاکنون پاسخی از این نهادها دریافت نکردهاند.
یکی از این منابع، که از باشندگان غرب کابل است، به آمو گفت پیش از این میان کمیته محرم و بزرگان شیعیان توافق شده بود که نصب پرچم بر فراز مسجدها مجاز باشد، اما نصب آن در مکانهای عمومی، از جمله جادهها و کوچهها، ممنوع بماند. به گفته او، وزیر عدلیه طالبان سپس برافراشتن پرچم بر مسجدها و نیز استفاده از بلندگو را ممنوع کرد.
این منبع افزود: «به همین دلیل، طالبان دستکم ۲۰ تن، از جمله مسئولان تکیهخانهها، باشندگان محل و اعضای هیئت امنا را بازداشت کردند. در جلسهای که با حضور بزرگان برگزار شد، به آنان گفته شد که یا پرچمها پایین آورده شوند یا این افراد همچنان در بازداشت خواهند ماند.»
به گفته این منبع، پس از این نشست، بزرگان تصمیم گرفتند از مردم بخواهند پرچمها را پایین بیاورند.
منابع همچنین میگویند این تصمیم به ابتکار وزیر عدلیه طالبان اتخاذ شده و دیگر نهادهای طالبان تاکنون با آن مخالفتی ابراز نکردهاند.
طالبان در نزدیک به پنج سال گذشته محدودیتهای فزایندهای بر برگزاری مراسم محرم و عاشورا اعمال کردهاند.
یکی دیگر از منابع نیز به آمو گفت که قرار بود مراسم عاشورا، دهم محرم، امروز پنجشنبه، همزمان با ایران و شماری دیگر از کشورها برگزار شود، اما طالبان از مردم خواستهاند این مراسم را روز جمعه برگزار کنند.
