منابع محلی میگویند که طیبه حافظی، مسئول یک مکتب دخترانه در دایکندی، از سوی طالبان به دلیل بهکارگیری از تلفن هوشمند بازداشت شده است.
به گفته این منابع، این زن پس از آن از سوی طالبان بازداشت شد که از سپردن تلفن همراه خود به طالبان خودداری کرد.
منابع میافزایند که طالبان روز دوشنبه به لیسه نسوان مرکز بندر دایکندی یورش بردند و روند گردآوری تلفنهای هوشمند آموزگاران را آغاز کردند.
به گفته منابع، در جریان این اقدام، طیبه حافظی، مسئول این مکتب، به دلیل امتناع از تحویل تلفنش بازداشت شد.
منابع میافزایند که خانم حافظی تا ساعات پایانی همان روز در بازداشت طالبان به سر برده است.
به گفته منابع، در جریان این بررسی طالبان، شماری از آموزگاران و دانشآموزان دختر با «برخورد خشونتآمیز» طالبان نیز روبهرو شدهاند.
منابع میگویند که برخی از افراد طالبان با تهدید و نشان دادن سلاح به دانشآموزان صنوف پایینتر، از آنان خواستهاند محل نگهداری یا پنهانکردن تلفنهای همراه آموزگاران را مشخص کنند.
این نخستین مورد بازداشت به دلیل استقاده از تلفن هوشمند است.
این در حالی است که طالبان بهکارگیری از تلفنهای هوشمند را بنابر یک دستور شفاهی رهبر شان برای کارمندان ادارههای دولتی ممنوع اعلام کردهاند.
طالبان پیشتر هشدار داده بودند که در صورت همراه داشتن تلفن هوشمند، افرادی که از این دستور سرباز بزنند، به دادگاه نظامی آنان معرفی خواهند شد.
پیش از این، در ویدیوهایی که در شبکههای اجتماعی نشر شدهاند، دیده میشود که افراد طالبان روند شکستن این تلفنها را نیز آغاز کردهاند.
