وزارت مهاجران اداره طالبان گفته است که در جریان هفته جاری، دستکم ۳۴۴ شهروند کشور از زندانهای مختلف پاکستان آزاد شده و به افغانستان برگشتهاند.
این وزارت در خبرنامهای در اکس، دلیل بازداشت این شهروندان را نداشتن مدارک قانونی اقامت در پاکستان عنوان کرده است.
به گفته طالبان، این افراد که شامل خانوادهها و مجردان میشدند، ۲۳۲ تن آنان از طریق گذرگاه تورخم و ۱۱۲ تن دیگرشان از مسیر سپین بولدک وارد کشور شدهاند.
این در حالی است که در یک هفته پیش از این نیز ۴۸۵ مهاجر کشور از زندانهای پاکستان آزاد شدند و به افغانستان بازگشتند.
پاکستان در ماههای اخیر روند بازداشت و اخراج مهاجران افغانستان فاقد مدارک اقامتی را تشدید کرده است. این روند از اواخر سال ۲۰۲۳ آغاز شد و تاکنون بیش از دو میلیون هزار مهاجر افغانستان از پاکستان به کشور بازگردانده شدهاند.
سازمانهای بینالمللی بارها نسبت به پیامدهای انسانی بازگشت گسترده مهاجران به افغانستان هشدار دادهاند و گفتهاند که بسیاری از بازگشتکنندگان در شرایط دشوار اقتصادی و با کمبود خدمات اولیه روبهرو هستند.
