حقوق بشر

طالبان گزارش یوناما درباه وضعیت حقوق بشر در کشور را «بی‌اساس» خواندند

عکس از آرشیف

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در واکنش به گزارش تازهٔ یوناما درباره نقض حقوق زنان و شهروندان افغانستان، یافته‌های این گزارش را «بی‌بنیاد» خوانده است.

سخنگوی این وزارت از مردم خواسته به گزارش‌های ملل متحد درباره افغانستان اعتماد نکنند و ادعا کرده است که «هیچ‌گونه اقدام خودسرانه، بازداشت یا خشونت» در برابر زنان و مردان صورت نگرفته است.

اما شماری از زنان، که گواه بازداشت‌ها و خشونت‌های طالبان بوده‌اند، می‌گویند سرکوب زنان نه‌ تنها متوقف نشده، بلکه روزبه‌روز افزایش یافته است.

سیف‌الدین خیبر، سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، در یک پیام صوتی گفته است: « محدودیت‌های که در گزارش یوناما آمده است پروپاگند و دور از واقعیت است. تمام فعالیت‌های وزارت امر به معروف به اساس شریعت به اساس قوانین است از مردم می‌خواهم که به گزارش‌های بی‌اساس و پروپاگند و خلاف واقعیت‌ که اگر از یوناما یا دیگر سازمان‌ها باشد، باور نکنند.»

در گزارش تازهٔ یوناما آمده است که مأموران امر به معروف طالبان در سه ماه گذشته دست‌کم ۵۲۰ تن را به‌گونهٔ «خودسرانه» بازداشت کرده‌اند. این نهاد همچنین از ثبت ۵۰ مورد بدرفتاری محتسبان امر به معروف با زنان و مردان خبر داده است.

بر بنیاد این گزارش، دادگاه طالبان دستور بازداشت یک دختر زیر ۱۸ سال را به‌دلیل نپذیرفتن ازدواج اجباری صادر کرده و این دختر همچنان در زندان طالبان نگهداری می‌شود.

در همین حال، شماری از زنان که گواه بازداشت‌ها و برخوردهای خشونت‌آمیز طالبان بوده‌اند، به آمو می‌گویند که فشارها و محدودیت‌ها بر زنان نه‌ تنها کاهش نیافته، بلکه به‌گونهٔ پیوسته در حال افزایش است.

مدینه، باشنده کابل، می‌گوید: «طالبان همیشه دروغ می‌گویند در مورد زنان. در مورد کارکردهای شان در مورد خشونت‌های شان هر روز زندگی را سخت‌تر می‌کنند گزارش تازه یوناما واقعیت دارد اما باید بیشتر باید موشکافی شود.»

این گفته‌های طالبان در حالی مطرح می‌شوند که محدودیت‌ها بر آموزش، کار، حضور اجتماعی، مشارکت در حکومت‌داری و سفر زنان بدون محرم همچنان ادامه دارند.

در واپسین گزارش تیم نظارت بر تحریم‌های ملل متحد آمده است که سیاست‌های طالبان سبب شده از هر ۱۰ زن در افغانستان، ۹ تن از کار، آموزش و مهارت‌آموزی محروم شوند.