حقوق بشر

طالبان یک زن و یک مرد را در پروان شلاق زدند

عکس از آرشیف

در ادامهٔ مجازات بدنی افراد از سوی طالبان، دادگاه عالی آنان گفته است که یک مرد و یک زن را به اتهام «رابطه خارج از ازدواج» امروز (دوشنبه، ۸ جدی) در برابر دیدگان مردم در ولایت پروان شلاق زده است.

به گفتهٔ دادگاه عالی طالبان، این دو تن پیش‌تر از سوی محکمهٔ ابتدایی ولسوالی سیدخیل به یک سال زندان تنفیذی و ۳۰ ضربه شلاق محکوم شده بودند و این حکم پس از تأیید دادگاه عالی طالبان اجرا شده است.

بر اساس اعلامیهٔ منتشرشده، اجرای این حکم در محضر مقام‌های محلی طالبان، از جمله مسئولان قضایی، امنیتی و شماری از علما و مردم انجام شده است.

طالبان از زمان بازگشت به قدرت، مجازات‌های بدنی را به‌گونهٔ علنی اجرا کرده‌اند؛ اقدامی که بارها از سوی نهادهای حقوق بشری و جامعه جهانی به دلیل نقض حقوق بشر مورد انتقاد قرار گرفته است.

بر بنیاد اعلامیه‌های دادگاه عالی طالبان، در ماه گذشته خورشیدی، نسبت به ماه پیش از آن، گراف شلاق‌زدن طالبان بر شهروندان کشور، افزایش ۴۷ درصدی را نشان می‌دهد. تنها در یک ماه، ۶۵ پایتخت‌نشین از سوی طالبان شلاق زده شده‌اند.

کابل با ۶۵ تن، خوست با ۳۴ تن و تخار با ۱۰ مورد شلاق، در میان ولایت‌ها بیش‌ترین آمار را داشته‌اند.

این اقدام بخشی از روند مستمر مجازات بدنی افراد توسط طالبان از زمان بازگشت آنان به قدرت در اگست ۲۰۲۱ میلادی است.