اختلافات داخلی طالبان

شهردار طالبان در کابل کیست و چرا بازداشت شده است؟

عبدالرشید بلوچ، شهردار طالبان در کابل، که به‌تازگی در قندهار بازداشت شده، از چهره‌های باسابقه طالبان به شمار می‌رود.

او نزدیک به پنج سال به‌عنوان شهردار کابل فعالیت کرده و از ولسوالی دیشو ولایت هلمند است.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده امریکا در ۲۴ جون ۲۰۱۵ نام او را در فهرست «هراس‌افگنان جهانی ویژه تعیین‌شده» قرار داده است.

در اعلامیه این وزارت آمده است که عبدالرشید به‌عنوان افسر ارتباطی طالبان با القاعده فعالیت می‌کرد و دیدارهای رهبران ارشد طالبان و اعضای القاعده را در شهر کراچی پاکستان برنامه‌ریزی می‌کرد.

عبدالرشید بلوچ در اوایل دهه ۱۹۷۰ در ولسوالی دیشو ولایت هلمند زاده شده و از فرماندهان بلندپایه طالبان محسوب می‌شود. او از قوم بلوچ است و تحصیلاتش را در علوم اسلامی به پایان رسانده است.

بر اساس اطلاعات موجود، وی در سال ۲۰۰۷ در بخش‌های رهبری، لوژستیکی و حمایت مالی طالبان فعالیت داشت و در سال ۲۰۰۸ به‌عنوان والی نام‌نهاد طالبان در ولایت نیمروز تعیین شد. وزارت خزانه‌داری امریکا می‌گوید او تا سال ۲۰۱۲ این سمت را بر عهده داشت و سپس در سال ۲۰۱۳ مسئولیت ارتباط طالبان با القاعده را به‌دست گرفت.

این نهاد امریکایی همچنین گفته است که عبدالرشید در انتقال پول‌های حاصل از مواد مخدر به فرماندهان طالبان نقش داشت و اسکورت محموله‌های مواد مخدر را نیز مدیریت می‌کرد.

به گفته این وزارت، برنامه‌ریزی دیدارهای مقام‌های طالبان و اعضای القاعده نیز بر عهده او بوده است.

بر بنیاد آمارهای وزارت خزانه‌داری امریکا، عبدالرشید تا میانه‌های سال ۲۰۱۴ ماهانه بین ۶ تا ۸ هزار دالر برای انجام عملیات در منطقه خاش‌رود ولایت نیمروز در اختیار یکی از فرماندهان طالبان قرار می‌داد.

ایالات متحده در ۲۴ جون ۲۰۱۵ او را رسماً در فهرست «تروریست‌های جهانی ویژه تعیین‌شده» قرار داد.

یک ماه پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، عبدالرشید با فرمان ملا محمد حسن، رئیس وزیران طالبان، به‌عنوان شهردار کابل تعیین شد و تا کنون در این سمت باقی مانده است.

گزارش‌های تأییدنشده حاکی است که او به هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، نزدیک بوده است. در نزدیک به پنج سال گذشته، گفته می‌شود او در بخش توسعه شهری و اجرای پروژه‌های انکشافی در کابل فعالیت‌هایی انجام داده است.

با این حال، در سال‌های اخیر حضور او در رسانه‌ها و نشست‌های خبری کمرنگ شده و در برنامه‌های رسمی گزارش‌دهی نیز کمتر ظاهر می‌شد.

بر بنیاد آمارهای معین خدمات شهری شهرداری کابل، از زمان به قدرت رسیدن طالبان تا سال ۱۴۰۵، این نهاد نزدیک به ۲۹ میلیارد افغانی عواید جمع‌آوری کرده است.

در حال حاضر، عبدالرشید بلوچ در بازداشت به‌سر می‌برد. گزارش‌ها می‌رسانند که او زمانی بازداشت شد که برای پیگیری پرونده شماری از رئیسان برکنارشده شهرداری کابل به اتهام فساد به قندهار رفته بود.

بیش از بیست روز از بازداشت او می‌گذرد و تا کنون از سرنوشتش خبری منتشر نشده است. او و شماری از مقام‌های شهرداری کابل به فساد در چندین پروژه بزرگ متهم شده‌اند.