دو منبع در وزارت مهاجران و عودت کنندگان اداره طالبان بهآمو گفتهاند که از ماه جدی سال ۱۴۰۳ خورشیدی که عبدالکبیر به عنوان وزیر طالبان برای این وزارت گماشته شده، آنان حتا یکبار هم او را در این وزارت ندیدهاند.
این منابع گفتهاند که عبدالکبیر همه امور وزارت را از کاخ سپیدار مدیریت میکند.
جدال خاموش اما پرحاشیه در ساختار قدرت طالبان در کابل داستان اختلاف و قدرتنمایی طالبان در برابر همدیگر در این دو کاخ ارگ و سپیدار.
در ارگ حسن آخند رییس وزیران طالبان از جناح طالبان قندهاری، در سپیدار عبدالکبیر وابسته بهحقانیها.
این در حالی است که عبدالکبیر پیشتر معاون سیاسی رییسوزیران طالبان بود و مستقر در سپیدار. اما از جدی سال ۱۴۰۳ خورشیدی بهدستور رهبر طالبان وزیر آنان برای وزارت مهاجران تعیین شده است.
با این حال دو منبع در وزارت مهاجران، بهآمو میگویند، که در این مدت حتا یک بار هم او را در این وزارت ندیدهاند. منابع تاکید دارند که او وزارت را از سپیدار رهبری میکند.
قدرتنمایی او بهاین هم خلاصه نمیشود. در هر عید او نمازهای جداگانه عید در کنار ارگ برگزار میکند. در عید گذشته هم نماز عید را جداگانه با وزیر خارجه طالبان و دیپلوماتان خارجی برگزار کرد.
در تصویرهای نشر شده دیده میشود، حتا مقامهای ارشد طالبان به مبارکی عید نزد او آمدهاند.
اما در ارگ، هرچند حسن آخند رییس وزیران طالبان در نماز عید حضور نداشت، اما شماری دیگر از مقامهای طالبان بهشمول عبدالغنی برادر معاون اقتصادی رییس وزیران طالبان نماز عید را برگزار کردند.
با این حال محمد نظیف شهرانی استاد دانشگاه میگوید: «در این هیچ تردیدی نیست. همانطوری که تقسیم کابل و قندهار است. عین تقسیم دوباره در کابل در امور طرز دید، سیاستها منطقه و قبیله و اینکه کیها حق دارند در نظام طالبان قدرتنمایی کنند، است.»
در حاکمیت دولت پیشین نیز ارگ و سپیدار مرکز اختلافات ساختار قدرت بود و این اختلافات تا مرز سوگند وفاداری و اعلام دو ریاست جمهوری پیش رفت.
اکنون، اگرچه هسته اصلی قدرت طالبان در قندهار قرار دارد، اما دو پایگاه قدرت در کابل همچنان در چتر اتحاد لرزان و اختلاف پنهان قرار دارند.
