کمیسیون عالی طالبان در امور مهاجران میگوید که در یک روز گذشته (یکشنبه، ۱۶ سنبله) ایران و پاکستان ۱۵۸۳۴ مهاجر کشور را اخراج کردند.
به گفته این کمیسیون، از این میان ۸۵۱۰ تن از ایران و ۷۳۲۴ تن دیگر از پاکستان به گونه اجباری و اختیاری اخراج شدهاند.
در خبرنامه این کمیسیون طالبان آمده است که این مهاجران از طریق گذرگاههای مرزی تورخم، سپین بولدک، بهرامچه، اسلام قلعه و پل ابریشم به افغانستان برگشتهاند.
این در حالی است که ایران و پاکستان از دو سال به اینسو روند اخراج اجباری مهاجران افغانستان را شدت بخشیدهاند و طی آن میلیونها مهاجر از این دو کشور اخراج شدهاند.
همزمان با اخراج اجباری مهاجران از کشورهای همسایه بهویژه ایران، بر بنیاد گزارشها، آمار «بازداشتهای خودسرانه و قتلهای مرموز» نیروهای امنیتی و مقامهای دولت پیشین در کشور نیز افزایش یافته است.
هرچند گزارشهای یوناما این موضوع را پیش از این تایید کرده است؛ اما طالبان همواره آن را رد کردهاند.
