مهاجرت

ایران و پاکستان در یک روز ۱۵۸۳۴ مهاجر افغانستان را اخراج کردند

عکس از مهاجران اخراج شده از ایران. آرشیف

کمیسیون عالی طالبان در امور مهاجران می‌گوید که در یک روز گذشته (یکشنبه، ۱۶ سنبله) ایران و پاکستان ۱۵۸۳۴ مهاجر کشور را اخراج کردند.

به گفته این کمیسیون، از این میان ۸۵۱۰ تن از ایران و ۷۳۲۴ تن دیگر از پاکستان به گونه اجباری و اختیاری اخراج شده‌اند.

در خبرنامه این کمیسیون طالبان آمده است که این مهاجران از طریق گذرگاه‌های مرزی تورخم، سپین بولدک، بهرامچه، اسلام قلعه و پل ابریشم به افغانستان برگشته‌اند.

این در حالی است که ایران و پاکستان از دو سال به این‌سو روند اخراج اجباری مهاجران افغانستان را شدت بخشیده‌اند و طی آن میلیون‌ها مهاجر از این دو کشور اخراج شده‌اند.

همزمان با اخراج اجباری مهاجران از کشورهای همسایه به‌ویژه ایران، بر بنیاد گزارش‌ها، آمار «بازداشت‌های خودسرانه و قتل‌های مرموز» نیروهای امنیتی و مقام‌های دولت پیشین در کشور نیز افزایش یافته است.

هرچند گزارش‌های یوناما این موضوع را پیش از این تایید کرده است؛ اما طالبان همواره آن را رد کرده‌اند.