دونالد ترمپ، رئیسجمهور ایالات متحده، ایران را به نقض توافق آتشبس با انجام یک حمله پهپادی در تنگه هرمز متهم کرده و آن را «نقض احمقانه» خوانده است.
ترمپ در پیام خود در شبکه اجتماعی «تروت سوشیل» نوشت که ایران حداقل چهار پهپاد تهاجمی یکطرفه را به سمت کشتیهای عبوری از تنگه هرمز شلیک کرده است.
به گفته او، یکی از این پهپادها به عرشه بالایی یک کشتی باری بزرگ برخورد کرده، اما کشتی توانسته به مسیر خود ادامه دهد.
او افزود که سه پهپاد دیگر توسط نیروهای آمریکایی سرنگون شدهاند.
یک مقام امریکایی که نخواست نامش فاش شود، به آسوشیتدپرس گفته است که این کشتی یک کشتی باری بریتانیایی بوده و توسط یک پهپاد مرتبط با سپاه پاسداران ایران هدف قرار گرفته است.
در پی این رویداد، اداره تنگه خلیج فارس ایران هشدار داده است که کشتیهایی که خارج از مسیرهای تعیینشده حرکت کنند، «تحت پوشش عبور ایمن» نخواهند بود.
همزمان، مرکز عملیات تجارت دریایی بریتانیا گفته که این کشتی دچار خسارت شده، اما هیچ تلفات یا آسیب زیستمحیطی گزارش نشده است.
سازمان بینالمللی دریانوردی نیز گفتهاست که بهطور موقت عبور کشتیهای تحت حمایت خود از تنگه هرمز را متوقف میکند تا وضعیت امنیتی منطقه بررسی شود.
دبیرکل این سازمان گفته است که این تصمیم برای اطمینان از ادامه تضمینهای ایمنی برای کشتیهای تجاری گرفته شده است.
ترمپ هنوز درباره احتمال پاسخ نظامی ایالات متحده به این حمله اظهارنظر نکرده است.
این رویداد نخستین گزارش حمله از زمان امضای تفاهمنامه ۱۴ مادهای میان ایالات متحده و ایران برای بازگشایی تنگه هرمز و آغاز مذاکرات ۶۰ روزه درباره برنامه هستهای تهران عنوان شده است.
