ریچارد بنت، گزارشگر ویژه ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان، با تاکید بر اینکه «شکنجه همچنان یک خطر واقعی» در کشور است، از کشورهای اروپایی خواسته تا با اخراج مهاجران به این کشور، آنان را به «خطر» نیندازند.
او در بیانیهای در اکس نگاشته است که هیچ استثنایی مجاز نیست و هیچ تضمینی از سوی طالبان نمیتواند این خطر را خنثی کند.
او با استناد به کنوانسیون منع شکنجه ملل متحد گفته است: «کمیته معتقد است که تضمینهای دیپلوماتیک از یک کشور عضو کنوانسیون که قرار است فردی به آن اخراج شود، نباید به عنوان یک راه گریز برای تضعیف اصل عدم بازگرداندن اجباری مطابق با ماده سه کنوانسیون، که در آن دلایل قابل توجهی برای این باور وجود دارد که فرد در آن کشور در معرض خطر شکنجه قرار خواهد گرف، استفاده شود.»
گزارشگر ویژه ملل متحد افزوده است: «ارزیابی فردی ضروری است.»
این در حالی است که به تازگی خبرگزاری رویترز گزارش داده است که بلجیم برای پنج عضو هیئت طالبان که برای شرکت در گفتوگوهای اتحادیه اروپا درباره مهاجرت و اخراج مهاجران افغانستان به بروکسل دعوت شدهاند، ویزه یکروزه صادر کرده است.
بر اساس این گزارش، این ویزهها تنها برای یک روز و فقط در قلمرو بلجیم اعتبار دارند و به اعضای هیئت طالبان اجازه میدهند در نشستی درباره بازگشت و پذیرش دوباره مهاجرانی که حق اقامت قانونی در اتحادیه اروپا را ندارند، شرکت کنند.
در صورت برگزاری این نشست، این نخستین حضور شناختهشده نمایندگان طالبان در نهادهای اتحادیه اروپا از زمان بازگشت آنان به قدرت خواهد بود.
سخنگوی وزارت خارجه بلجیم به رویترز گفته است که این ویزهها از نظر جغرافیایی محدود بوده و مدت اعتبار کوتاهی دارند. مقامهای بلجیمی به دلایل امنیتی از اعلام تاریخ دقیق سفر خودداری کردهاند.
با این حال، دو مقام اروپایی به رویترز گفتهاند که این ویزهها تنها برای روز سهشنبه، ۲۳ جون، اعتبار دارند.
این گفتوگوها در پی دعوت ماه گذشته کمیسیون اروپا از نمایندگان طالبان برای شرکت در آنچه «گفتوگوهای فنی» درباره مدیریت مهاجرت خوانده شده، برگزار میشود.
مقامهای اتحادیه اروپا تأکید کردهاند که این نشست به معنای به رسمیت شناختن طالبان نیست.
