غرب آسیا

عراقچی: بخشی از دارایی‌های مسدودشده ایران آزاد شد

عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران

عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران، در پیوند به نخستین دور مذاکرات واشنگتن و تهران در سوئيس با میانجی‌گری پاکستان و قطر، گقته است که برخی از دارایی‌های مسدودشده این کشور آزاد شده و طرح «بزرگ بازسازی و توسعه» برای ایران آغاز شده است.

او درباره این دارایی‌های مسدودشده ایران جزئیات نداده؛ اما تهران پیش از این آزادسازی حدود ۲۵ میلیارد دالر دارایی مسدودشده خود در کشورهای حوزه خلیج را یکی از شروط توافقش با امریکا مطرح کرده بود.

وزیر خارجه ایران با قدردانی از میانجی‌گری دولت‌های پاکستان و قطر در این مذاکرات و با بازنشر بیانیه مشترک این دو کشور، در اکس همچنین گفته است که صادرات نفت و پتروشیمی معاف شده و محاصره دریایی این کشور از سوی امریکا نیز لغو شده است.

عراقچی نوشته است: «میانجی‌گری خستگی‌ناپذیر پاکستان و قطر پیشرفت‌های بزرگی را برای پایان دادن به جنگ لبنان به همراه داشته است. صادرات نفت و پتروشیمی معاف شده، محاصره لغو شده، برخی از دارایی‌های مسدود شده آزاد شده و طرح بزرگ بازسازی و توسعه برای ایران آغاز شده است.»

پیش از این پاکستان و قطر در یک بیانیه مشترک گفتند که در نخستین دور مذاکرات میان ایالات متحده و ایران که روز گذشته در شهر بورگن‌اشتوک سوئيس برگزار شد، پیش‌رفت‌های دلگرم‌کننده‌ای، از جمله ایجاد سازوکاری برای ادامه مذاکرات فنی، حاصل شده است.

بر اساس این بیانیه مشترک که از سوی وزارت خارجه پاکستان نشر شده، طرف‌ها بر بنیاد تفاهم‌نامه اسلام‌آباد، با تشکیل یک «کمیته عالی‌رتبه» موافقت کردند که مسئول نظارت سیاسی بر روند میانجی‌گری خواهد بود. مذاکره‌کنندگان ارشد به‌طور منظم به این کمیته گزارش خواهند داد و گروه‌های کاری متمرکز بر موضوعات هسته‌ای، تحریم‌ها و همچنین یک گروه نظارت و حل اختلاف را هدایت خواهند کرد تا اجرای مؤثر یادداشت تفاهم و سایر مسائل تضمین شود.

کمیته عالی‌رتبه بر سر یک نقشه راه برای دستیابی به توافق نهایی ظرف ۶۰ روز توافق کرده است؛ اقدامی که زمینه را برای آغاز فوری مذاکرات فنی بیش‌تر فراهم می‌کند. همچنین، برای دوره‌ای که در بند ۵ یادداشت تفاهم ذکر شده، یک خط ارتباطی میان طرف‌ها ایجاد شده است تا از بروز رویدادها و سوءتفاهم‌ها جلوگیری شود و عبور ایمن کشتی‌های تجاری از تنگه هرمز تضمین شود.

علاوه بر این، تهران و واشنگتن با ایجاد یک «مرکز کاهش تنش» میان خود و لبنان، با تسهیل‌گری میانجی‌ها، موافقت کردند تا پایبندی به توقف عملیات نظامی در لبنان مطابق با یادداشت تفاهم اسلام‌آباد تضمین شود. مذاکرات فنی درباره همه موضوعات تا پایان هفته در اقامتگاه شهر بورگن‌اشتوک سوئیس ادامه خواهد یافت.