رسانههای ازبیکستان گزارش دادهاند که قرار است نشست دوم «گفتوگوی ترمذ» درباره پیوند میان آسیای مرکزی و جنوبی، از چهارم تا ششم ماه جون(۱۴ و ۱۶ جوزا) در تاشکند برگزار شود.
براساس گزارش تعامل با افغانستان و توسعه دهلیز ترانزیتی میان افغانستان، ازبیکستان و پاکستان از محورهای اصلی بحث خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری «پودروبنو»، این نشست با شعار «صلح، پیوند و پایداری: شکلدهی بنیانهای شکوفایی مشترک» برگزار میشود و بیش از ۱۵۰ سیاستمدار، کارشناس و نماینده نهادهای بینالمللی از مناطق مختلف جهان در آن شرکت خواهند کرد.
این پلتفرم که در سال ۲۰۲۵ ایجاد شده، با هدف پیشبرد ابتکار شوکت میرضیایف، رئیسجمهور ازبیکستان، برای تقویت همکاریهای بینمنطقهای راهاندازی شده است.
به گفته برگزارکنندگان، این ابتکار پیشتر در قالب یک قطعنامه ویژه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز مورد حمایت قرار گرفته است.
بر اساس این گزارش، وزارت امور خارجه ازبیکستان و مؤسسه مطالعات استراتژیک و بینمنطقهای این کشور، با همکاری «کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا» (سیآیسیای)، سازماندهی این نشست را بر عهده دارند.
در این نشست، نمایندگانی از سازمان ملل متحد، مؤسسه بینالمللی مدیریت منابع آب، بنیاد کنراد آدناوئر و دانشگاه جورجتاون نیز حضور خواهند داشت.
گفته شده است که برنامه این رویداد شامل نشست عمومی سطح بالا و چندین جلسه تخصصی درباره موضوعاتی چون سازگاری با تغییرات اقلیمی، همکاریهای فرهنگی و انسانی، امنیت منطقهای و توسعه مسیرهای ترانزیتی خواهد بود.
همچنین قرار است شرکتکنندگان از شهر ترمذ بازدید کنند و با فعالیتهای مرکز «آیریتم» و مرکز باربری «ترمذ کارگو» آشنا شوند.
این نشست در نهایت با صدور یک بیانیه مشترک در سمرقند به پایان خواهد رسید.
مقامهای ازبیکستان میگویند هدف از این گفتوگو، تقویت همکاریهای سازنده و ایجاد بسترهای مشترک برای توسعه منطقهای است.
پیش از این «گفتگوهای ترمذ» در ماه می برگزار شد.
در دور نخست این گفتوگوها نیز، در حوزه ترانزیت توجه ویژهای به پروژه مسیر ترانزیتی افغان- ترانس و توسعه خطوط راهآهن شده بود.
از جمله به بهرهبرداری از خط آهن کرکی–اندخوی و طرحهای تمدید آن تا هرات اشاره شده و همچنین ساخت یک مجتمع بارگیری در بندر خشک تورغندی، بهعنوان بخشی از دهلیز لاجورد، مطرح شده بود که هدف آن کمک به توسعه اقتصاد افغانستان عنوان شده است.
