سازمان عفو بینالملل میگوید در حالی که دختران در افغانستان همچنان از آموزش متوسطه و عالی محروم هستند، تلاشهای آموزشی شهروندان افغانستان باعث شده است امید به آموزش در قالب ابتکارهایی مانند «اکادمی آنلاین بهدخت» زنده بماند.
این سازمان روز دوشنبه، ۱۱ جوزا، روایت فاطمه اوزگون نصرت، زنی از افغانستان و بنیانگذار «اکادمی آنلاین بهدخت» را منتشر کرد.
این زن پس از بازگشت طالبان به قدرت، برای دختران محروم از آموزش یک برنامه آموزشی آنلاین ایجاد کرده است.
فاطمه اوزگون نصرت در گفتوگو با عفو بینالملل گفته است که تجربه محرومیت از آموزش در نخستین دوره حاکمیت طالبان، او را به ایجاد این اکادمی تشویق کرده است.
او گفته است زمانی که طالبان در اواخر دهه ۱۹۹۰ کنترول محل زندگیاش را به دست گرفتند، مکتبهای دخترانه بسته شد و او نیز مانند هزاران دختر دیگر از آموزش محروم شد.
به گفته او، با وجود محدودیتها و فضای ترس، مطالعه را ترک نکرد و با حمایت خانواده به خواندن کتاب ادامه داد.
فاطمه اوزگون نصرت پس از سقوط حکومت نخست طالبان توانست تحصیلات خود را ادامه دهد، از دانشکده حقوق دانشگاه کابل فارغ شود و سپس برای ادامه تحصیل به ترکیه برود.
او میگوید اما بازگشت طالبان به قدرت در سال ۲۰۲۱ و محروم شدن دختران از آموزش، او را به فکر ایجاد یک برنامه آموزشی برای دختران افغانستان انداخت.
او گفته است که در سال ۲۰۲۳ فعالیت خود را با یک گروه کوچک واتساپی متشکل از پنج دختر آغاز کرد.
این ابتکار بعدها به «اکادمی آنلاین بهدخت» تبدیل شد و اکنون بیش از ۲۰۰ دختر از ولایتهای مختلف افغانستان در آن آموزش میبینند.
بر اساس این گزارش، اکادمی بهدخت از نصاب آموزشی افغانستان پیش از سال ۲۰۲۱ استفاده میکند و علاوه بر مضامین درسی، آموزش مهارتهای کمپیوتر را نیز ارائه میدهد.
فاطمه اوزگون نصرت گفته است که حفظ امنیت دانشآموزان یکی از مهمترین اولویتهای این برنامه است.
به همین دلیل، هویت دانشآموزان محرمانه نگه داشته میشود و روند پذیرش آنان با بررسیهای دقیق انجام میگیرد.
او افزوده است که بیشتر دانشآموزان این اکادمی در مناطق روستایی زندگی میکنند و با مشکلاتی چون کمبود امکانات، ضعف اینترنت و دشواریهای اقتصادی روبهرو هستند، اما با وجود این چالشها به آموزش خود ادامه میدهند.
بنیانگذار اکادمی بهدخت همچنین گفته است که این برنامه آموزشی بهصورت رایگان فعالیت میکند و تاکنون هیچ منبع مالی رسمی نداشته است.
او در تلاش است تا برای تأمین تجهیزات آموزشی و دسترسی بهتر دانشآموزان به اینترنت، حمایتهای بیشتری جذب کند.
عفو بینالملل در این گزارش یادآور شده است که افغانستان در حال حاضر تنها کشور جهان است که آموزش متوسطه و عالی را برای دختران و زنان ممنوع کرده است.
فاطمه اوزگون نصرت ابراز امیدواری کرده است که دختران افغانستان روزی دوباره به مکتب بازگردند و بتوانند در ساختن آیندهای مبتنی بر برابری، عزت و عدالت برای افغانستان نقش ایفا کنند.
