امنیت

کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای خواهان غیرنظامی‌سازی فضا شدند

نورلان یرمک بایف، دبیرکل سازمان همکاری شانگهای روز شنبه گفته است که کشورهای عضو این سازمان بر ضرورت حفظ فضا به‌عنوان محیطی عاری از سلاح تأکید دارند.

براساس گزارش ریانووستی دبیرکل سازمان همکاری شانگهای، روز شنبه در جریان نشست امنیتی «گفت‌وگوی شانگری-لا» در سنگاپور گفت که اعضای این سازمان خواهان جلوگیری از نظامی‌سازی فضا هستند.

این نشست از ۸ تا ۱۱ ماه ثور با حضور نمایندگان ده‌ها کشور، از جمله مقام‌های بلندپایه، در سنگاپور برگزار شده است.

یرمک‌بایف همچنین هشدار داد که توسعه یک‌جانبه و نامحدود سامانه‌های دفاع موشکی می‌تواند تهدیدی برای امنیت بین‌المللی محسوب شود.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت که ساختار منطقه‌ای ضدهراس‌افگنی سازمان همکاری شانگهای در حال گسترش مأموریت خود است و قرار است علاوه بر مبارزه با هراس‌افگنی، افراط‌گرایی و جدایی‌طلبی، حوزه‌هایی چون امنیت مرزی، مقابله با جرایم سایبری و جرایم سازمان‌یافته فراملی را نیز در بر گیرد.

به گفته او، تصمیم‌گیری در این زمینه انجام شده و روندهای اجرایی آن در حال پیشرفت است.

سازمان همکاری شانگهای یک نهاد منطقه‌ای است که در سال ۲۰۰۱ تأسیس شده و شماری از کشورهای آسیایی و اوراسیایی در آن عضویت دارند.

افغانستان نیز به عنوان عضو ناظر این سازمان شناخته می‌شود، ولی از زمان رسیدن طالبان به قدرت در نشست‌های آن دعوت نشده اند.