شبکه خبری «ان دی آر» آلمان گزارش داده است که طالبان در بدل خواست کشورهای اروپایی برای اخراج مهاجران به افغانستان، میخواهند پس از آلمان، دیپلوماتهای خود را به کشورهای دیگر عضو اتحادیه اروپا بفرستند.
این رسانه گفته است طالبان در گفتگوها با مقامهای اروپایی، در بدل این خواست پیشنهاد همکاری در زمینه اخراج و بازگرداندن مهاجران افغانستان را دادهاند.
به گفته این رسانه، پذیرش دیپلوماتهای بیشتر طالبان از سوی کشورهای اروپایی، یکی از خواستهای اصلی طالبان در نشست بروکسل خواهد بود.
چندین دیپلومات افغانستان به این رسانه گفتهاند کشورهایی که میخواهند طالبان در بازگرداندن مهاجران به افغانستان با آنها همکاری کند، باید مانند آلمان دستکم یک نمایندهٔ طالبان را در سفارت افغانستان بپذیرند.
اما منتقدان هشدار دادهاند که طالبان ممکن است با این روش کنترول سفارتها و نمایندگیهای دیپلوماتیک افغانستان را به دست بگیرند.
این در حالی است که بسیاری از سفارتهای افغانستان در اروپا هنوز توسط دیپلوماتهایی اداره میشوند که پیش از به قدرت رسیدن طالبان در اگست ۲۰۲۱ میلادی از سوی دولت پیشین کشور منصوب شده بودند.
در اروپا، طالبان تاکنون تنها به آلمان و ناروی دیپلومات فرستادهاند.از سال گذشته به اینسو دو کارمند قنسولی طالبان در سفارت افغانستان در برلین و قنسولگری افغانستان در بن حضور دارند تا به گفته مقامهای آلمانی، روند اخراج مهاجران افغانستان را تسهیل کنند.
اما طبق گزارش شبکه خبری ان دی آر آلمان، این دو نمایندهٔ طالبان عملاً مدیریت این مراکز را در دست گرفتهاند، هرچند دولت آلمان رسماً این موضوع را نپذیرفته است. در اسلو، پایتخت ناروی، نیز از سال ۲۰۲۵ میلادی به اینسو یک نمایندهٔ طالبان به طور رسمی مسئول ادارهٔ مأموریت دیپلوماتیک افغانستان شده است.
نشست بروکسل
این در حالی است که پس از تایید اتحادیه اروپا از دعوت نمایندگان طالبان به نشستی در بروکسل، برخی از سازمانهای حقوق بشری و گروههای سیاسی چپگرا در اروپا، هشدار دادهاند که این اقدام کمیسیون اروپا ممکن است در عمل به نوعی به رسمیتشناختن «غیرمستقیم» حاکمیت طالبان منجر شود.
بر بنیاد گزارش یورونیوز، احزاب سوسیال دموکرات و گروههای چپگرا در پارلمان اروپا از ابتکار کمیسیون اروپا در این خصوص انتقاد کردهاند.
این رسانه پیش از این گفت که خوان فرناندو لوپز آگیلار، نماینده پارلمان اروپا از حزب سوسیالیست و عضو کمیته آزادیهای مدنی، در واکنش به این اقدام، آن را با «شگفتی» و «خشم» توصیف کرد و گروه سیاسی او نیز قصد دارد این موضوع را به یک بحث علنی در نشست عمومی پارلمان بیاورد.
پیش از این مارکس لامرت، سخنگوی کمیسیون اروپا، دعوت از مقامهای طالبان به نشستی درباره اخراج مهاجران افغانستان در بروکسل را تایید کرد و گفت که دعوتنامهای به طالبان نیز ارسال شده است.
او در یک نشست خبری در بروکسل گفت که این دعوتنامه توسط اداره کل امور داخلی اتحادیه اروپا و به طور مشترک با وزارت عدلیه سویدن به طالبان ارسال شده است.
سخنگوی کمیسیون اروپا تاکید کرد که این نشست احتمالی در بروکسل، «به نشست در سطح فنی» مربوط است و پیگیر نشست فنی در افغانستان خواهد بود که در جنوری سال جاری با حضور مقامهای اتحادیه اروپا برگزار شد.
به گفته او، این ابتکار از سوی ۲۰ کشور اتحادیه اروپا و کشورهای مرتبط با منطقه شنگن مطرح شده است که سال گذشته از کمیسیون اروپا خواستند تا تماسها را با مقامهای طالبان درباره موضوع بازگشت مهاجران هماهنگ کند.
