Uncategorized @fa

قاضی‌القضات طالبان: هیچ نظامی با ظلم دوام نمی‌آورد

عبدالحکیم حقانی، قاضی‌القضات طالبان

عبدالحکیم حقانی، قاضی‌القضات طالبان، در جریان سفر به ولایت‌های شمال و شمال‌شرقی افغانستان گفته است که هیچ نظامی بر پایه «ظلم» و رفتار نادرست با مردم نمی‌تواند دوام بیاورد.

دادگاه عالی طالبان روز شنبه، ۲۶ ثور، گفته است که او در این سفر به ولایت‌های قندوز، بدخشان، بلخ، جوزجان و بغلان رفته و با مسئولان محلی طالبان دیدار کرده است.

حقانی در این دیدارها از مقام‌های طالبان خواسته است که از «ظلم، تعدی و رفتار نامناسب» با زندانیان و متهمان خودداری کنند و تأکید کرده است که هیچ‌کس حق ندارد افراد را به‌صورت خودسرانه مجازات کند.

او گفته است: «الله متعال به نظامی که ظلم می‌کند، دوام نمی‌بخشد» و افزوده که با مجرمان و زندانیان باید رفتار نیک و انسانی صورت گیرد.

قاضی‌القضات طالبان همچنین اطاعت از مافوق را یکی از عوامل مهم تحکیم نظام دانسته و تأکید کرده است که هر مسئول باید از مقام بالاتر خود پیروی کند.

او در بخشی از سخنانش ادعا کرده است که بازگشت طالبان به قدرت «نعمت بزرگ» است و مسئولان آنان «باید شکرگزاری» کنند.

به گفته او، مسئولیت در ساختار حکومتی «مانند پل صراط» است و اگر در انجام وظایف کوتاهی شود، پیامدهای سنگینی در پی خواهد داشت.

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که طالبان در بیش از چهار سال گذشته از سوی نهادهای حقوق بشری به بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه زندانیان، سرکوب مخالفان و اعمال محدودیت‌های گسترده علیه شهروندان، به‌ویژه زنان، متهم شده‌اند.

گزارش‌های بین‌المللی نیز از مواردی چون قتل‌های فراقضایی، ناپدیدشدن اجباری و بدرفتاری با زندانیان در بازداشتگاه‌ها خبر داده‌اند؛ اتهاماتی که طالبان آن را رد می‌کنند.