پولیس ایالت پنجاب پاکستان گفته است که با ادامه روند اخراج شهروندان خارجی بدون مدرک، بیش از ۳۵ هزار شهروند خارجی از جمله شهروندان افغانستان از سراسر این ایالت اخراج شدهاند.
مقامهای پولیس گفتهاند که در میان افراد اخراجشده، شهروندان افغانستان نیز شامل هستند؛ اما آمار دقیق شهروندان افغانستان ارائه نشده است.
عبدالکریم، بازرس کل پولیس پنجاب، گفته است که ۱۶۳ شهروند خارجی همچنان در بازداشتگاهها نگهداری میشوند و روند اخراج آنان ادامه دارد.
او افزوده است که اخراج شهروندان خارجی فاقد اسناد اقامت، مطابق با سیاستهای دولت پاکستان و چارچوبهای قانونی بینالمللی انجام میشود و پولیس پنجاب این روند را بهگونه «ساختارمند و قانونی» پیش میبرد.
در همین حال، مقامهای پولیس پنجاب گفتهاند که همزمان با نماز جمعه، تدابیر امنیتی در سراسر این ایالت، بهویژه در لاهور، تشدید شده است.
براساس دستورهای صادرشده، امنیت مسجدها، زیارتگاهها، بازارها، مراکز تجاری و دیگر مکانهای حساس افزایش یافته و گشتزنیهای گسترده در شاهراهها و مناطق مهم انجام شده است.
این در حالی است که پیش از این فولکر تورک، کمیشنر عالی حقوق بشر ملل متحد، هشدار داده است که بازگرداندن اجباری مهاجران افغانستان از کشورهای میزبان، آنان را در معرض نقض جدی حقوق بشر قرار میدهد و با قوانین بینالمللی در تضاد است.
شابیا مانتو، سخنگوی حقوق بشر ملل متحد نیز گفته است که دفتر حقوق بشر ملل متحد نسبت به اخراج اجباری زنان، مردان و کودکان افغانستان از کشورهایی که در آنها به دنبال امنیت پناه گرفتهاند، نگرانی جدی دارد.
او در یک نشست خبری تأکید کرده است که این افراد برخلاف میل خود به افغانستان بازگردانده میشوند و این اقدام آنان را در معرض خطرات جدی و نقض حقوق بشر قرار میدهد.
به گفته خانم مانتو، در میان افراد بازگرداندهشده گروههای آسیبپذیر از جمله زنان و دختران، افراد وابسته به دولت پیشین و نیروهای امنیتی آن، خبرنگاران، فعالان جامعه مدنی و اعضای جامعه اقلیتهای جنسی نیز شامل هستند که ممکن است پس از بازگشت با خطر انتقامجویی و سوءاستفاده مواجه شوند.
