طالبان به تازگی شهرک رهایشی عمر گلستان که هزاران تن در آن زندگی میکنند و در یکی از بخشهای مهم کابل موقعیت دارد را دولتی اعلام کردهاند. باشندگان این شهرک میگویند این تصمیم آنان را با آینده ناروشن روبهرو ساخته است.
به گفته باشندگان، این تصمیم از سوی یک دادگاه ویژه طالبان گرفته شده است. بر بنیاد این تصمیم که روز چهارشنبه هفته گذشته به باشندگان ابلاغ شده است، به باشندگان این شهرک گفته شده است ۱۰ روز فرصت دارند تا خانههای شان را ترک کنند. این باشندگان میگویند که مشخص نیست پس از پایان این مهلت چی اقدامی در برابر آنان انجام خواهد شد. برخی باشندگان این شهرک روز شنبه در اعتراضی در برابر این تصمیم گفتند که شماری از اپارتمانها در این شهرک مهر و لاک شدهاند.
شهرک رهایشی گلستان نزدیک به ۱۱ جریب زمین را شامل میشود. این شهرک در ناحیه نهم شهر کابل در نزدیکی بلاکهای رهایشی مکروریان، شامل ۸ بلاک و حدود ۷۰۰ اپارتمان و نیز چند سوپر مارکیت است. به گفته باشندگان، این اپارتمانها سه اتاقه (۱۲۱ تا ۱۲۷ متر مربع) و چهار اتاقه (در حدود ۱۳۵ متر مربع) هستند. بهای هر اپارتمان نیز از ۹۰ هزار تا ۱۳۰ هزار دالر گفته شده است.
به گفته باشندگان، کرایه هر اپارتمان در این شهرک نیز از ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار افغانی در ماه است.
سندهایی که در اختیار آمو قرار گرفته نشان میدهند که زمین این مجتمع در سال ۱۳۵۹ در دوره حکومت ببرک کارمل به عنوان ملکیت محمد عمر تثبیت شده است.

بربنیاد این سندها، شهرداری کابل و وزارت شهرسازی در سال ۱۳۹۱ سند ملکیت را تایید کردهاند و به دستور مارشال قسیم فهیم، معاون ریاستجمهوری در آن سال و وزیر شهرسازی حکومت پیشین، اجازه ساختوساز مجتمع رهایشی گلستان داده شده است. تصویرهایی که این مجمتع منتشر کرده، جریان کار ساخت و ساز آن را در سال ۲۰۱۶ نشان میدهد.
برخی باشندگان این شهرک میگویند که طالبان بدون این که آنان را در جریان بگذارند و از آنان در این باره پرسیده شود، تصمیم دولتی ساختن این شهرک را گرفتهاند.
به گفته یکی از باشندگان که در اعتراض روز شنبه شرکت کرده بود، یکی از ساکنان این شهرک پس از شنیدن این تصمیم دچار سکته قلبی شده است.
یک باشنده این شهرک که نخواست نامش در این گزارش گرفته شود، به آمو گفت: «با پایان مهلت ۱۰ روزه، نماینده هر بلاک نزد رئیس ناحیه رفتند و با آنان صحبت کردند. رئیس برای شان نگفت که همه را اخراج میکنند اما از مردم خواست که همکاری کنند و خانههایی را که مربوط مالک شهرک میشود شناسایی کنند.»
او افزود: «روز اول که کارمندان ناحیه آمده بودند، به مردم گفتند که همه را اخراج می کنند و خانه ها را تخلیه کنند.»
به گفته او، تاکنون در این شهرک چهار رهنما و یک باشگاه ورزشی را مهر لاک شدهاند.
عبدالله، یکی از باشندگان این شهرک، در گفتگو با رسانهها گفته است که این شهرک سه شریک دارد که دو تن آنان در افغانستان و یک تن در بیرون از کشور است. یکی از شرکای این شهرک عمر گلستان و دیگرش آقای زدران گفته شده است.
به گفته او، همه ۷۰۰ آپارتمان این شهرک مسکونی است و در حدود ۹۵ درصد آنها ساکنان زندگی میکنند.
باشندگان این شهرک همچنین گفتهاند که طالبان از آنان خواستهاند که در صورت اعتراض پیام خود را رهبر طالبان در قندهار برسانند تا تصمیم نهایی در باره آنان گرفته شود. این باشندگان همچنین میگویند که در حال رساندن پیام خود به قندهار هستند.
شهرداری کابل اداره طالبان گفته که این شهرک بربنیاد تصمیم دادگاه ویژه طالبان به این شهرداری تسلیم داده شده است.
شهرداری کابل گفته است: «این هیئت پس از حضور در ساحه و طی مراحل قانونی، زمین متذکره را از نزد متصرفین، با حضور وکلای مدافع آنان، تسلیم گرفته و به شاروالی کابل واگذار نموده است.»
