حقوق بشر

افزایش ۹۲ درصدی آمار شلاق‌ها توسط طالبان در یک ماه گذشته

عکس از آرشیف

آمارهای رسمی دادگاه عالی طالبان نشان می‌دهند که تنها در نخستین ماه سال ۱۴۰۵ خورشیدی، اجرای حکم شلاق در ولایت‌های مختلف نسبت به ماه حوت سال گذشته، افزایشی ۹۲ درصدی یافته است.

در این ماه، ۱۱۵ تن از جمله ۱۴ زن در ۱۹ ولایت و در برابر دید همگان مجازات بدنی شده‌اند.

هم‌زمان، شماری از شهروندان کشور با ابراز نگرانی از پیامدهای اجتماعی این اقدام‌ها، از طالبان می‌خواهند که به سیاست مجازات بدنی پایان داده و اجرای حکم شلاق در برابر دید همگان را متوقف کنند.

کابل، میدان وردک، دایکندی، ننگرهار، خوست، پکتیا، پکتیکا، زابل، غزنی، هرات، بادغیس، غور، نیمروز، بلخ، کندز، فاریاب، سرپل، جوزجان و سمنگان، ولایت‌هایی اند که طالبان مجازات بدنی شلاق در آن اجرا کرده اند.

در‌ این میان پایتخت، بیش‌ترین آمار را به خود اختصاص داده است. در کابل ۲۴ تن شامل ۲۰ مرد و ۴ زن در برابر دید همگان شلاق زده شده اند. پس از آن ولایت نیمروز با ۱۷ تن در جایگاه دوم و ولایت‌های خوست و ننگرهار هر کدام با ۹ مورد در رده‌های بعدی قرار دارند.

اجرای مجازات بدنی شلاق در ولایت‌های مختلف، از جمله کابل ۲۴ تن، نیمروز ۱۷ تن، ننگرهار ۹ تن، خوست ۹ تن، بلخ ۸ تن، هرات ۷ تن، سرپل ۶ تن، جوزجان ۶ تن، فاریاب ۴ تن، میدان وردک ۴ تن، سمنگان ۴ تن، دایکندی ۴ تن، غور ۳ تن، زابل ۳ تن، پکتیکا ۲ تن، کندز ۲ تن، غزنی ۱ تن، پکتیا ۱ تن و بادغیس ۱ تن را نشان می‌دهد.

این آمار‌ها افزایش ۹۲ درصدی مجازات بدنی طالبان در نخستین ماه سال جدید هجری خورشیدی نسبت به ماه حوت سال گذشته را نشان می‌دهد.

این درحالی‌ است که بر بنیاد یافته‌های آمو، سال گذشته، طالبان نزدیک به ۱۲۰۰ تن را در افغانستان شلاق زدند و شش تن را در برابر دید همگان قصاص کردند.

با این حال، برخی از شهروندان کشور از طالبان می‌خواهند اجرای مجازات بدنی را متوقف سازند.

این افزایش آمار در حالی رخ می‌دهد که سیاست مجازات بدنی بارها با انتقادهای تند جهانی روبه‌رو شده است. در آخرین مورد، کارشناسان ملل متحد در نامه‌ای رسمی به طالبان، گسترش اجرای احکام اعدام و شلاق در برابر دید همگان را نکوهش کرده و آن را «رفتار ظالمانه و غیرانسانی» گفته اند.