امنیت

کارشناسان ملل متحد: بیش از ۱۱۵ هزار تن در پی درگیری‌های طالبان و پاکستان آواره شده‌اند

شماری از کارشناسان ملل متحد امروز هشدار دادند که درگیری‌های مرزی اخیر میان پاکستان و طالبان بیش از ۱۱۵ هزار غیرنظامی را آواره کرده و وضعیت حقوق بشری در مناطق مرزی را شدیداً بحرانی کرده است.

کارشناسان ملل متحد در بیانیه مشترک گفتند: «ما از پاکستان و مقامات بالفعل افغانستان (طالبان) می‌خواهیم که به آتش‌بس دائمی متعهد شوند، ریشه‌های درگیری را حل کنند و پاسخگویی در قبال نقض قوانین بین‌المللی را تضمین کنند.»

از ۲۶ فبروری سال روان میلادی تاکنون، حداقل ۲۸۹ غیرنظامی در افغانستان شامل ۷۶ کشته و ۲۱۳ زخمی گزارش شده است.

به گفته این کارشناسان زیرساخت‌های غیرنظامی از جمله مراکز درمانی، خانه‌ها، بازارها و مکان‌های اسکان آوارگان آسیب دیده‌اند، مکتب‌ها و مرزها بسته شده و تجارت به حالت تعلیق درآمده است.

کارشناسان ملل متحد حمله هوایی پاکستان در ۱۶ مارچ به یک مرکز ترک اعتیاد را محکوم کرده و گفتند: «ما عمیق‌ترین تسلیت خود را به خانواده‌های قربانیان ابراز می‌کنیم و برای مجروحان آرزوی بهبودی سریع داریم.»

آنان همچنین تأکید کردند که طالبان و پاکستان باید به قوانین بین‌المللی حقوق بشر و قوانین بشردوستانه احترام گذاشته و تحقیقات مستقل و شفاف در مورد تخلفات احتمالی انجام دهند.

این کارشناسان خاطرنشان کردند: «تمام مقامات، از جمله طالبان، باید مانع از آن شوند که گروه‌های هراس‌افکن از جمله تحریک طالبان پاکستان، حتی خارج از مرزهای خود، حقوق بشر را نقض کنند.»

آنها افزودند که حمله‌های پاکستان به افغانستان مطابق حقوق بین‌الملل مشروعیت ندارد و هیچ مدرکی منتشر نشده که نشان دهد طالبان این حمله‌ها را هدایت یا کنترول کرده‌اند.

این کارشناسان تأکید کردند که طرفین باید اختلافات مرزی و امنیتی را از طریق راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز حل کرده و از خشونت علیه غیرنظامیان خودداری کنند.

در نزدیک به یک ماه گذشته، پاکستان بیش از ده ولایت افغانستان، از جمله کابل، قندهار، ننگرهار و پنجشیر را هدف حمله‌ها قرار داده و تأکید کرده است که این حمله‌ها از بهر هدف قرار دادن گروه‌های هراس‌افکن و تضعیف زیرساخت‌های نظامی طالبان انجام می‌شود.

طالبان نیز از حمله‌های تلافی‌جویانه سخن گفته‌اند.

با این حال شب گذشته منابع به آمو گفتند که، قول اردوی ۲۰۹ الفتح در ولسوالی دهدادی ولایت بلخ، هدف حمله‌های پهپادی نیروهای پاکستانی قرار گرفته است.

سخنگوی طالبان در این قول اردو می‌گوید که آنان نیز بر پهپاد ارتش پاکستان شلیک کرده‌اند.

هم‌زمان، منابع در ولسوالی شملزوی ولایت زابل از درگیری میان طالبان و نیروهای پاکستانی خبر می‌دهند.

طالبان می‌گویند که در نخست از سوی پاکستان با هاوان بر غیرنظامیان شلیک شده و سپس درگیری میان دو طرف نزدیک به دو ساعت ادامه یافته است.

شهروندان کشور نیز از تشدید و ادامه این حمله‌ها ابراز نگرانی می‌کنند.