همزمان با ادامه درگیریها میان طالبان و پاکستان، امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، گفته است که اداره آنان در برابر پاکستان با یک «جنگ تحمیلی» روبهرو است.
متقی در سخنرانی در یک نشست افطاری با دیپلماتهای خارجی در وزارت خارجه طالبان در کابل، پاکستان را به نقض آتشبسی که سال گذشته در دوحه میان دو طرف توافق شده بود، متهم کرد.
او گفت: «ما با یک جنگ تحمیلی روبهرو هستیم. اقدامات دفاعی ما همواره با احتیاط و بر اهداف مشخص متمرکز بوده است. هدف ما مراکزی است که از آنها علیه افغانستان اقدام صورت میگیرد.»
او همچنین از پاکستان به دلیل استفاده از حضور تحریک طالبان پاکستان (تیتیپی) بهعنوان توجیه عملیاتهای نظامی انتقاد کرد و گفت این موضوع تازه نیست.
این گفتهها در حالی بیان شده که درگیریها میان نیروهای طالبان و نظامیان پاکستانی روز دوشنبه وارد دوازدهمین روز شده و نگرانیها درباره افزایش تنشها در بخشهای مرزی دو کشور را بیشتر کرده است.
طالبان گفتهاند که در تازهترین درگیریها یک پاسگاه مرزی پاکستان در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان را تخریب کردهاند.
وحیدالله محمدی، سخنگوی قول اردوی ۲۰۱ خالد بن ولید طالبان، گفته است که این پاسگاه با شلیک موشک در بخشهای مرزی ولسوالی گوشته هدف قرار گرفته و تخریب شده است.
مقامهای پاکستانی تاکنون درباره این ادعا چیزی نگفتهاند.
باشندگان ننگرهار نیز گفتهاند که ادامه درگیریها باعث افزایش نگرانی در میان مردم محل شده است.
وزارت دفاع طالبان همچنین گفته است که در جریان درگیریهای اخیر یک پهپاد کشفی پاکستان پس از ورود به حریم هوایی افغانستان سرنگون شده است.
در همین حال، منابع به آمو گفتهاند که طالبان اجساد دو سرباز پاکستانی را که در درگیریهای مرزی کشته شده بودند، به پاکستان تحویل دادهاند. به گفته این منابع، پاکستان نیز در مقابل اجساد برخی نیروهای طالبان را بازگردانده است، اما جزئیات بیشتری در این باره ارائه نشده است.
در همین حال، عطاالله تارار، وزیر اطلاعات پاکستان، مدعی شده است که در درگیریهای مرزی تاکنون ۵۸۳ نیروی طالبان کشته، ۷۹۵ تن زخمی و ۲۴۲ پاسگاه طالبان تخریب شده است.
طالبان نیز ادعا کردهاند که در این درگیریها تاکنون ۳۲۷ نظامی پاکستانی کشته شدهاند.
متقی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت منطقه پس از حملههای مشترک امریکا و اسرائیل به ایران اشاره کرد.
او گفت: «افزایش تنشها در منطقه به سود هیچکس نیست. ما نقض حاکمیت ملی کشورها را محکوم میکنیم و باور داریم که اختلافها باید از راه گفتوگو و دیپلماسی حل شود.»
