ادامه درگیریها میان پاکستان و طالبان منطقه را نگران کرده است. دستکم سه کشور، بهشمول روسیه، چین و ایران تاکنون برای اسلامآباد و طالبان پیشنهاد میانجیگیری و مذاکره برای پایان جنگ دادهاند اما اسلامآباد گفته که با طالبان وارد مذاکره نمیشود و تنها گزینه، حمله نظامی است.
در ادامه تلاشهای منطقه برای کاهش تنشها، وزیر خارجه ازبیکستان با وزیران خارجه پاکستان و طالبان گفتوگو کرده است. بختیار سعیدوف میگوید که در گفتوگوهایش بر جلوگیری از افزایش تنشها پافشاری کرده است. او گفته که باید گفتگوهای دوامدار و اقدامهای اعتمادساز برای بهبود وضعیت انجام شود.
او گفته است: «وضعیت میان پاکستان و افغانستان را بررسی کردیم. بر اهمیت خویشتنداری و پرهیز از تشدید بیشتر تنشها تأکید کردیم. ما بر ارزش گفتوگوی مستمر و اقدامات اعتمادساز برای کاهش نگرانیها و تقویت اعتماد متقابل تأکید کردیم.»
تلاشهای قطر، ترکیه و عربستان سعودی که با دو طرف جنگ رابطه نزدیک دارند نیز نتوانسته دامنهی درگیریها را کوتاه سازد.
در این میان، ایالات متحده از پاکستان در جنگ اعلام پشتیبانی کرده است. با این حال، حملات هوایی و توپخانهای پیهم پاکستان بر بخشهای از افغانستان بهشمول پایتخت، بر شمار تلفات غیرنظامیان افزودهاست.
پاکستان میگوید در حملههایش بر افغانستان نیروهای نیابتی هند را هدف قرار میدهد. دهلینو که همپیمان طالبان هم هست، در برابر جنگ اسلامآباد با طالبان و تیتیپی سکوت کرده است.
طالبان و پاکستان چهار دور، در دوحه، استانبول و ریاض روی تنشها بهویژه تیتیپی گفتگو کردند اما مذاکرات بهجز آتشبس موقت و شکننده، نتیجهی دیگری در پی نداشت.
اسلامآباد، افغانستان زیر اداره طالبان را مرکز فعالیت تیتیپی و سازماندهی حملههای این گروه در برابر پاکستان میداند، اما طالبان حضور تیتیپی را کاملن انکار میکنند.
