حقوق بشر

اتحادیه فعالان حقوق بشر: بازداشت دختر مردانه‌پوش توسط طالبان «خشونت جنسیتی» است

اتحادیه فعالان حقوق بشر در بیانیه‌ای، بازداشت نوریه، دختر مردانه‌پوش، توسط طالبان را نمونه آشکاری از «نقض ساختارمند کرامت انسانی، خشونت جنسیتی و اعمال قدرت غیرقانونی» خوانده است.

این فعالان گفته‌اند، در ویدیویی که از این دختر در رسانه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود که آمو نمی‌تواند زمان ضبط آن را تایید کند، او به دلیل فقر شدید و مسئولیت سرپرستی خانواده‌ خود مجبور به پوشیدن لباس مردانه و کار در یک کافه شده است.

در این بیانیه آمده، که ضبط ویدیو از این دختر تحت بازجویی از سوی طالبان، اقدام نه تنها ناقض ابتدایی‌ترین اصول حقوق بشر است، بلکه به روشنی مصداق «تحقیر، ارعاب و اعترافگیری اجباری» توسط طالبان است.

اتحاد فعالان حقوق بشر تأکید کرده است که طالبان یک گروه «تروریستی و جنایت کار» اند که بر اساس حقوق بین‌الملل، هیچ صلاحیتی حقوقی برای بازداشت، تحقیق، بازجویی و فلم‌برداری از شهروندان اعم از زنان و مردان را ندارند.

این فعالان حقوق بشر خواستار آزادی «فوری و بی‌قیدوشرط» نوریه شده‌اند و گفته‌اند که «بازداشت‌های خودسرانه و اعتراف‌گیری اجباری» کار «یک گروه نامشروع» است.

در این بیانیه همچنین از جامعۀ جهانی خواسته شده که در نحوۀ توزیع کمک‌های بشردوستانه بازنگری جدی کند.

پیش از این ویدیویی از یک دختری موسوم به نوریه که لباس‌های پسرانه بر تن داشت، در رسانه‌های اجتماعی دست به دست شده است.

در این ویدیو ظاهراً دیده می‌شود که یکی از اعضای طالبان از او پرسش‌هایی را در پیوند به این کارش می‌پرسد و او می‌گوید که دلیل فقر و تنگدستی و مسئولیت سرپرستی خانواده‌اش، مجبور به این کار شده تا در یک کافه کار کند.

نشر این ویدیو در شبکه‌های اجتماعی با واکنش‌های گسترده‌ای از سوی فعالان حقوق بشر و شهروندان کشور روبه‌رو شده است و برخی‌ها، آن را ناشی از محدودیت‌های شدیدی بر حقوق اساسی شهروندان، به‌ویژه زنان در حاکمیت طالبان عنوان کرده‌اند.