دونالد ترمپ، رییسجمهور ایالات متحده، بار دیگر از نحوه خروج نیروهای امریکایی از افغانستان انتقاد کرده و گفته است که دولت جو بایدن بخشی از سازوبرگهای نظامی امریکا را بهگونه «هوشمندانه» در این کشور جا گذاشت.
او در یک همایش تأکید کرد که این تجهیزات شامل تانکها و هواپیماهای امریکایی نیز میشود و به گفته او، یک هواپیمای کاملاً نو به ارزش ۱۵۰ میلیون دالر هنگام خروج نیروهای امریکایی در افغانستان باقی مانده است.
ترمپ در این سخنرانی گفت: «بایدن بخش کوچکی از آن را خیلی “هوشمندانه” به افغانستان داد. او تانکها و هواپیماها و چیزهای کوچکی از این دست را گذاشت. از او پرسیدند: چرا هواپیماها را پرواز ندادید و خارج نکردید؟ گفت: خوب، کسی به این فکر نکرده بود. واقعاً هم نمیشد؛ نمیتوانستید هواپیما را پرواز بدهید. یک هواپیمای کاملاً نو، ۱۵۰ میلیون دالری، کاملاً جدید. میگویند: قربان، فکر میکنم بهتر است آن را رها کنیم. چرا؟ چون از نظر به هزینه مقرونبهصرفهتر است. بنابراین ما یک جت کاملاً نو را برای آنها میگذاریم.»
پایگاه هوایی بگرام، که سالها مرکز اصلی حضور نظامی امریکا در افغانستان بود، پس از خروج نیروهای امریکایی به نمادی از این خروج جنجالی تبدیل شد. طالبان در سالهای گذشته همهساله با سازوبرگهای نظامی امریکایی رژه برگزار میکردند؛ رژههایی که به گفته منابع محلی، سال گذشته برگزار نشد. این تجهیزات همان سازوبرگهاییاند که هنگام خروج شتابزده نیروهای امریکایی در افغانستان باقی ماندند.
همزمان، سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در گفتوگویی با شبکه «آر تی» خروج ناتو از افغانستان را نشانه شکست این ائتلاف دانسته است. او گفت: «ناتو زمانی که معنای وجودی خود را از دست داد، بعداً این معنا را در افغانستان پیدا کرد، اما در افغانستان این معنا بهطور علنی و در برابر چشمان تمام جامعه جهانی لگدمال شد. بنابراین آنها نیاز داشتند به چیزی؛ در آن مقطع کمی تمرکز کردند و خودشان را جمعوجور کردند و بعد همان چیزی را طراحی کردند که امروز در حال وقوع است و ما اکنون شاهدش هستیم: اینکه روسیه باید به یک کشور طردشده تبدیل شود.»
دونالد ترمپ پیش از این نیز بارها از نحوه خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، بهویژه ترک پایگاه بگرام و جا ماندن تجهیزات نظامی، انتقاد کرده و حتی موضوع پسگیری پایگاه بگرام و سازوبرگهای امریکایی را مطرح کرده است.
با این حال، او تاکنون سیاست مشخص و روشنی درباره افغانستان و نحوه برخورد با طالبان اعلام نکرده است.
در مقابل، طالبان بارها گفتهاند که نه پایگاه هوایی بگرام را به ایالات متحده واگذار میکنند و نه تجهیزات نظامی امریکایی باقیمانده در افغانستان را بازمیگردانند.
