بیش از چهار سال پس از تخلیه کابل، صدها شهروند افغانستان همچنان در یک پایگاه نظامی تحت مدیریت امریکا در قطر در بلاتکلیفی حقوقی و انسانی بهسر میبرند.
به گزارش پایگاه خبری دراپ سایت نیوز، حدود ۸۰۰ پناهجوی افغانستان در کمپ اس سیلیه، نزدیک دوحه، اسکان داده شدهاند. این افراد در سال ۲۰۲۱ و پس از سقوط دولت پیشین افغانستان به قطر منتقل شدند و قرار بود به ایالات متحده منتقل شوند.
بر اساس این گزارش، پس از انتقال به قطر، پناهجویان تحت بررسیهای امنیتی تازهای قرار گرفتند. برای برخی، این روند سالها ادامه یافته و پروندهها همچنان بدون نتیجه باقی مانده است.
تعلیق برنامههای اسکان پناهجویان موسوم به «اولویت ۱ و ۲» باعث شده بسیاری از خانوادهها مسیر قانونی مشخصی برای انتقال نداشته باشند. این برنامهها برای پناهجویانی در نظر گرفته شده بود که به دلیل همکاری با دولتها و نهادهای غربی در معرض خطر قرار داشتند.
ساکنان کمپ از شرایط دشوار زندگی خبر دادهاند. محل اسکان شامل اتاقهای موقتی با امکانات محدود است و ازدحام و نبود حریم خصوصی فشار روانی را افزایش داده است. آموزش کودکان نیز به صنفهای غیررسمی و موقت محدود شده است.
دراپ سایت نیوز همچنین به نگرانیهای امنیتی اشاره کرده است. سال گذشته و همزمان با تنشهای منطقهای میان ایران، اسرائیل و امریکا، بقایای موشک پس از رهگیری وارد محوطه پایگاه شد. گزارشی از تلفات منتشر نشد.
تحولات سیاسی در واشنگتن نیز امیدها برای انتقال به امریکا را کاهش داده است. منابع افغانستان و گروههای مدافع پناهجویان میگویند روند انتقال بسیاری از افراد متوقف شده و پیشنهادهایی برای بازگشت داوطلبانه به افغانستان مطرح شده است.
تحلیلگران میگویند بسیاری از پناهجویان از بازگشت تحت حاکمیت طالبان هراس دارند، به دلیل گزارشهای مداوم از تهدید و فشار علیه کارکنان دولت پیشین، خبرنگاران و فعالان مدنی.
وزارت خارجه امریکا و فرماندهی مرکزی ارتش این کشور به درخواستها برای اظهار نظر پاسخی ندادهاند.
