اقتصاد

دامداران هرات: به دلیل فقر اقتصادی گاوها را با کاه و علف خشک سیر می‌کنیم

شماری از مالکان گاوداری‌ها در ولسوالی گذره ولایت هرات می‌گویند که در زمستان امسال، به دلیل فقر شدید اقتصادی، ناگزیر اند گاوهای‌شان را تنها با علف خشک و کاه تغذیه کنند.

کشاورزان در ولسوالی گذره ولایت هرات می‌گویند که با وجود آغاز فصل کشت گندم برای بهار سال آینده، افزایش چشم‌گیر بهای تخم بذری اصلاح‌شده و کود کیمیاوی آنان را با مشکلات جدی روبه‌رو کرده است.

به گفته آنان، بهای بلند این مواد سبب شده بسیاری از کشاورزان نتوانند زمین‌های‌شان را به‌گونه معیاری کشت کنند.

همچنان این کشاورزان می‌افزایند که امسال هیچ‌گونه کمک از سوی موسسات کمک‌رسان دریافت نکرده‌اند.

قدرت‌الله، کشاورز در هرات می‌گوید: «بزرگ‌ترین مشکل ما قیمت بلند کود است. اگر کود ارزان باشد، هر نوع کشت و کار برای کشاورز صرفه می‌کند. حالا بهای کود خیلی بلند است؛ یک بوجی کود در بازارهای هرات به بیش از پنج هزار افغانی فروخته می‌شود که هر کسی توان خرید آن را ندارد.»

در همین حال، مالداران در ولسوالی گذره نیز از وضعیت بد اقتصادی شکایت دارند و می‌گویند به دلیل گرانی خوراک حیوانی، توان تأمین غذای مناسب برای گاوهای‌شان را ندارند.

عبدالطیف، که فارم گاو‌داری در هرات دارد افزود: «در گذشته برای گاوهای ما مواد غذایی توزیع می‌شد، اما حالا این کمک‌ها قطع شده است. شرایط اقتصادی گاوداران خوب نیست، قیمت کنجاره و سبوس خیلی بلند است و مردم توان خرید آن را ندارند. مجبور هستیم به حیوانات خود علف خشک و کاه بدهیم.»

منابع محلی در ولایت هرات می‌گویند که از حدود دو سال به این‌سو، شماری از موسساتی که در بخش کشاورزی و مالداری فعالیت داشتند، کمک‌ها و برنامه‌های مشورتی‌شان را برای کشاورزان و مالداران این ولایت به حداقل رسانده‌اند.