سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) و صندوق حمایت از کودکان ملل متحد (یونیسف) گفته اند که ۲.۲ میلیون دختر نوجوان در افغانستان از رفتن به مکتبهای متوسطه محروم هستند.
این دو نهاد امروز (شنبه، ۴ دلو) در اعلامیهای مشترک بهمناسبت «روز جهانی آموزش» گفتهاند که افغانستان در حال حاضر تنها کشور جهان است که دسترسی زنان و دختران به آموزش متوسطه و عالی بهطور کامل در آن ممنوع شده است.
این نهادهای ملل متحد افزودند که این وضعیت آینده میلیونها دختر و روند توسعه کشور را بهشدت تحت تأثیر قرار داده است.
بر اساس این اعلامیه، محرومیت گسترده از آموزش تنها به دختران محدود نمیشود و افغانستان با یک بحران عمیق یادگیری نیز روبهرو است.
طبق آمار ارائهشده، ۹۳ درصد از کودکان در پایان دوره ابتدایی هنوز مهارتهای پایه خواندن را بهدرستی فرا نگرفتهاند؛ موضوعی که نیاز فوری به سرمایهگذاری در سوادآموزی و آموزشهای پایه را برجسته میکند.
یونسکو و یونیسف با اشاره به یافتههای اولیه پژوهشهای انجامشده در سال ۲۰۲۵ گفتهاند که دانشآموزانی که در مدارسی با معلمان دارای تحصیلات دانشگاهی تحصیل میکنند، بهویژه در یادگیری زبان، عملکرد بهتری دارند.
این تحقیقات همچنین نشان میدهد که معلمان زن از دانش محتوایی قویتری برخوردارند و حضور آنان با نتایج بهتر یادگیری دانشآموزان مرتبط است.
سوهیون کیم، مسئول یونسکو در افغانستان، در این باره گفته است: «وقتی دختران از آموزش محروم میشوند، تمام یک ملت بهای آن را میپردازد. تقویت آموزشهای پایه و حمایت از معلمان زن، سرمایهگذاریهای حیاتی برای آینده و تابآوری افغانستان است.»
دکتر تاجالدین اویوال، نماینده یونیسف در افغانستان، نیز تأکید کرده است که کشور بهشدت به معلمان، پرستاران، کارکنان بهداشت جامعه و پزشکان زن نیاز دارد. او هشدار داده است: «در شرایطی که زنان تنها میتوانند توسط زنان درمان شوند، محرومسازی امروز دختران از آموزش، مراقبتهای صحی آینده را با بحران جدی روبهرو خواهد کرد.»
یونسکو و یونیسف در این اعلامیه، خواستار اقدام فوری و جمعی جامعه جهانی برای حفاظت از حق آموزش در افغانستان شده و بر لزوم سرمایهگذاری در بازسازی مکتبها، تقویت ظرفیت معلمان، گسترش آموزشهای پایه و حمایت از مهارتآموزی برای جوانان، بهویژه دختران و زنان محروم از آموزش رسمی، تأکید کردهاند.
