کارگاهی به نام «شرکای بشردوستانه افغانستان» با محور «تبادل تازهترین معلومات درباره برنامه محو پولیو و وضعیت عمومی بشردوستانه در افغانستان» و بهگونه مشترک از سوی جمعیت هلالاحمر قطر و بنیاد بیل و ملیندا گیتس در دوحه برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری قطر، در این کارگاه نمایندگان نهادهای دولتی، سازمانهای وابسته به سازمان ملل متحد، کمیته بینالمللی صلیب سرخ و هلالاحمر، نهادهای غیردولتی بینالمللی و تمویلکنندگان حضور داشتند.
بر بنیاد اعلامیه جمعیت هلالاحمر قطر، هدف این نشست «تبادل تازهترین معلومات درباره برنامه محو پولیو و وضعیت عمومی بشردوستانه در افغانستان، بررسی تغییرات اعمالشده در فورم گزارشدهی ماهانه و توافق بر سر مراحل بعدی، و همچنان گفتگو درباره گسترش فعالیتهای دسترسی در مناطق اولویتدار پولیو در سال ۲۰۲۶» بوده است.
محمد بدر الساده، معاون رئيس جمعیت هلالاحمر قطر در امور کمکرسانی و توسعه بینالمللی، در این گارگاه گفته است که فعالیت این نهاد در افغانستان سابقه طولانی دارد و هلال احمر قطر در همکاری با شرکای ملی و بینالمللی برای حمایت از خدمات صحی، تقویت تابآوری جوامع و رساندن کمکهای بشردوستانه به نیازمندترین اقشار، بهویژه زنان و کودکان، کار کرده است.
او افزود که سلامت، از دیدگاه این نهاد، تنها یک اولویت بشردوستانه نیست؛ بلکه زیربنای کرامت انسانی، ثبات و توسعه بهشمار میرود و به همین دلیل هلال احمر قطر بر برنامههای صحیای سرمایهگذاری میکند که هم پاسخ اضطراری و هم بهبود درازمدت را در بر میگیرد و با هدفهای توسعه پایدار سازمان ملل متحد، بهویژه هدف سوم مربوط به سلامت و رفاه، همسو است.
این کارگاه بخشی از سلسله نشستهایی عنوان شده که جمعیت هلال احمر قطر و بنیاد گیتس برای بررسی راههای بهبود وضعیت بشردوستانه در افغانستان و دیگر کشورهای آسیبدیده از بحرانها برگزار میکنند.
به گفته جمعیت هلال احمر قطر، این نشستها در چارچوب تلاشهای دیپلوماسی بشردوستانه این نهاد و در جایگاه حقوقی آن بهعنوان عضو فعال جنبش بینالمللی صلیب سرخ و هلال احمر انجام میشوند.
