وزارت داخله آلمان تأیید کرده است که ۳۲ شهروند کشور که دارای وعدهی پذیرش الزامآور این کشور بودند، از پاکستان به آلمان منتقل شدهاند.
به گزارش دویچهوله، یک سخنگوی وزارت داخله آلمان گفته است که این افراد در تازهترین پرواز انتقالی به شهر برلین رسیدهاند. به گفته او، روند انتقال شهروندان افغانستان دارای وعده پذیرش در هفتههای اخیر در قالب چند پرواز جداگانه انجام شده است.
بر اساس این گزارش، این شهروندان افغانستان ماهها و در برخی موارد سالها در پاکستان در انتظار صدور ویزه و انتقال به آلمان به سر برده بودند. قرار بود روند انتقال این افراد تا پایان سال ۲۰۲۵ میلادی تکمیل شود.
دولت آلمان در ماه می سال ۲۰۲۵ برنامه پذیرش افراد آسیبپذیر افغانستان را متوقف کرد. این برنامه شامل کارمندان پیشین نهادهای آلمانی و خانوادههایشان، همچنان افرادی میشد که در معرض خطر آزار و اذیت طالبان قرار داشتند؛ از جمله خبرنگاران، وکلا و فعالان حقوق بشر.
با وجود تعلیق این برنامه، ادامه صدور ویزه و انتقال شماری از افراد دارای وعده پذیرش به آلمان به دلیل پیگیریهای قانونی در داخل این کشور ممکن شده است. نهادهایی مانند «کابل ایرلیفت» از این افراد حمایت میکنند.
بر بنیاد معلومات منتشرشده، حدود ۲۲۰ تن از کارمندان محلی پیشین، ۶۰ تن از افراد شامل فهرست حقوق بشر، نزدیک به ۶۰۰ تن از افراد مرتبط با برنامه پل ارتباطی و حدود یکهزار شهروند افغانستان از برنامه پذیرش آلمان، وعده یا اعلامیه پذیرش دریافت کردهاند.
در همین حال، ائتلاف کنونی دولت آلمان متشکل از احزاب دموکرات مسیحی، سوسیال مسیحی و سوسیال دموکرات توافق کردهاند که برنامههای پذیرش شهروندان افغانستان را تا حد امکان پایان دهند و برنامه جدیدی در این زمینه آغاز نکنند.
