سیاست

رسانه‌ها: طالبان کنترل سفارت افغانستان در دهلی نو را در دست گرفتند

رسانه‌های هندی گزارش داده‌اند که طالبان کنترل سفارت افغانستان در دهلی نو را در دست گرفتند و نور احمد نور، عضو ارشد طالبان، به عنوان کاردار سفارت وارد هند شده است.

نور احمد نور پیش از این به عنوان مدیرکل اداره اول سیاسی در وزارت امور خارجه طالبان فعالیت داشته و از چهره‌های شناخته‌شده طالبان به شمار می‌رود.

او همچنین در سفر هفت‌روزه امیرخان متقی، وزیر امور خارجه طالبان، به هند در ماه اکتوبر، عضویت هیئت همراه را داشت.

این تحول در حالی رخ می‌دهد که روابط هند و افغانستان در ماه‌های اخیر، به‌ویژه پس از سفر امیرخان متقی به دهلی نو، روندی رو به افزایش را تجربه کرده است.

در جریان آن سفر، متقی به‌گونه علنی کنترل سفارت افغانستان در دهلی نو را در دست گرفت و پرچم طالبان را در محوطه و داخل سفارت به نمایش گذاشت.

وزیر امور خارجه طالبان در گفتگو با خبرگزاری هندی «انس» با اشاره به این پرچم گفته بود: «این پرچم ماست. ما زیر این پرچم جنگیدیم. این صد در صد سفارت ماست و همه کسانی که این‌جا کار می‌کنند با ما هستند.» این در حالی است که پیش از این، سفارت افغانستان در دهلی نو تحت مدیریت نمایندگان دولت پیشین به رهبری اشرف غنی قرار داشت.

با وجود این تغییرات، هند تاکنون طالبان را به رسمیت نشناخته است؛ اما در عین حال به عنوان یکی از اهداکنندگان اصلی کمک‌های بشردوستانه به افغانستان شناخته می‌شود و به ارسال کمک‌های مالی و تجهیزات پزشکی ادامه داده است.

در حال حاضر، قنسولگری‌های افغانستان در شهرهای بمبئی و حیدرآباد نیز توسط دیپلمات‌های منصوب طالبان اداره می‌شوند.

پیش از این، سید محمد ابراهیم‌خیل که از سوی دولت پیشین افغانستان تعیین شده بود، به عنوان کاردار سفارت افغانستان در دهلی نو فعالیت می‌کرد.

هم‌زمان، سفرهای هیئت‌های بلندپایه از طالبان به هند با هدف تقویت روابط دوجانبه، گسترش تجارت، همکاری‌های انرژی و استفاده مؤثر از ظرفیت بندر چابهار ایران که توسط هند توسعه یافته، ادامه دارد؛ موضوعی که به گفته ناظران می‌تواند نقش مهمی در افزایش تعاملات اقتصادی دو طرف داشته باشد.