مهاجرت

عفو بین‌الملل: پاکستان بازداشت و اخراج مهاجران افغانستان را متوقف کند

عکس از گشت پولیس پاکستان برای بازداشت مهاجران در منطقه «فیصل تاون» اسلام‌آباد

سازمان عفو بین‌الملل در نامه‌ای سرگشاده به شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، نگرانی عمیق خود را از بازداشت‌های غیرقانونی، آزار و اذیت و اخراج مهاجران افغانستان در این کشور ابراز کرده و از اسلام‌آباد خواسته است این روند را فوراً متوقف کند.

این سازمان روز جمعه، ۱۹ جدی، گفت که مقامات پاکستانی باید اطمینان حاصل کنند افرادی که نیازمند حمایت بین‌المللی هستند، مطابق با قوانین بین‌المللی حقوق بشر محافظت می‌شوند.

عفو بین‌الملل تأکید کرده است که حقوق پناه‌جویان افغانستان، به‌ویژه حفاظت در برابر بازداشت خودسرانه و اخراج از اردوگاه‌های پناهندگان و محل‌های اقامت، باید رعایت شود.

در این نامه آمده است که عفو بین‌الملل در سراسر پاکستان موارد گسترده‌ای از بازداشت‌های خودسرانه را ثبت کرده که بدون طی روند قانونی انجام شده‌اند.

به گفته این سازمان، افراد بازداشت‌شده اغلب به مراکز نگهداری منتقل می‌شوند که در آن‌ها دسترسی اندکی به وکیل یا اعضای خانواده دارند.

عفو بین‌الملل طرح اخراج مهاجران افغانستان از سوی دولت پاکستان را «غیرقانونی» خوانده و افزوده است که روند اخراج‌ها بسیار سریع انجام می‌شود و محدودیت‌هایی در مورد میزان پول و دارایی‌هایی که شهروندان افغانستان می‌توانند با خود ببرند، اعمال شده است.

در بخشی از این نامه همچنین آمده است که گزارشگران بدون مرز گفته‌اند دست‌کم ۲۰ خبرنگار از افغانستان از پاکستان به افغانستان اخراج شده‌اند و شماری دیگر در وضعیت اضطراب و نگرانی دایمی به سر می‌برند.

به گفته عفو بین‌الملل، در دو ماه گذشته گزارش‌های متعددی از بازداشت و اخراج خودسرانه مدافعان حقوق بشر، از جمله زنان، دریافت شده است.

این سازمان هشدار داده است که هیچ روند مشخصی برای اطمینان از استثنا شدن مهاجران دارای نیازهای ویژه حمایت بین‌المللی، از جمله خبرنگاران، مدافعان حقوق بشر، زنان مخالف، مقام‌های پیشین دولتی و افرادی که با دولت‌ها و سازمان‌های خارجی همکاری داشته‌اند، وجود ندارد.

به گفته عفو بین‌الملل، دولت پاکستان پس از تشدید تنش‌ها با طالبان، بازداشت و اخراج مهاجران افغانستان را افزایش داده است؛ اقدامی که نگرانی نهادهای حقوق بشری را برانگیخته است.