سیاست

پیت هگست: اعتبار از دست‌رفته امریکا دوباره احیا شده است

وزیر جنگ ایالات متحده می‌گوید که خروج فاجعه‌بار از افغانستان اعتبار ایالات متحده را در جهان خدشه‌دار ساخته بود اما به گفته او، اکنون با سیاست‌های اداره ترمپ این اعتبار دوباره احیا شده و ایالات متحده از مسیر قدرت، صلح را دنبال می‌کند.

پیت هگست گفت که پس از خروج فاجعه‌بار، جنگ اوکراین و حمله حماس بر اسرائیل، قدرت و و توانی رهبری ایالات متحده زیر پرسش رفته بود.

اداره ترمپ سیاست سختی را با کشورهای مخالف ایالات متحده روی دست گرفته؛ تا مرز وارد شدن به پایتخت ونزویلا، بازداشت رییس‌جمهور مادورو با همسرش و نیت اداره این کشور.

او می‌گوید: «در دولت قبلی، چه فاجعهٔ خروج از افغانستان که به جان باختن امریکایی‌ها انجامید و اعتبار ما را خدشه‌دار کرد، چه جنگی که پس از هفتم اکتبر توسط حماس در اسرائیل آغاز شد و چه جنگ اوکراین، هیچ‌یک از این رویدادها هرگز در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ رخ نمی‌داد. جهان کم‌کم این پرسش را مطرح می‌کرد که آیا امریکا واقعاً قدرتمند است و آیا واقعاً توان رهبری دارد یا نه، اما این تردیدها اکنون پایان یافته است.»

به‌دنبال بازداشت رئیس‌جمهور ونزویلا، دونالد ترمپ به احتمال مداخله مشروط به ایران، نشانه‌های از سقوط کوبا و تهدید به دولت کلمبیا پرداخت. وزیر جنگ ایالات متحده می‌گوید، برعکس خروج فاجعه‌بار از افغانستان، اکنون امریکا صلح را از مسیر قدرت دنبال می‌کند.

دونالد ترمپ و مقام‌های اداره او، پیوسته از خروج فاجعه‌بار از افغانستان هم‌چون شرم‌آورترین لحظه تاریخ کشور شان یاد می‌کنند و مسیر سیاست امروزی خود را خلاف جهت سیاست اداره بایدن می‌خوانند، اما با گذشت حدود یک سال از اداره ترمپ، هیچ سیاستی در برابر افغانستان و طالبان از سوی امریکا ارایه نشده‌ و افغانستان از مدار اولویت سیاست خارجی امریکا خارج بوده‌است.

هیئت‌هایی امریکایی در سال گذشته چندین سفر به کابل و گفت‌وگو با مقام‌های طالبان داشتند، بیش‌تر روی آزادی گروگان‌های امریکایی. اما ظاهراً دو طرف به تعامل و عادی‌سازی روابط دست نیافته‌اند. اداره ترمپ گفته که در حال حاضر، توجه امریکا روی مقابله با فعالیت‌ها و تهدیدهای هراس‌افکنی در افغانستان متمرکز است.