اقتصاد

دستگاه تولید ۲۲.۷۵ میگاوات برق آفتابی نغلو به بهره‌برداری سپرده شد

عکس از دستگاه تولید برق آفتابی در نغلو

دستگاه تولید ۲۲.۷۵ میگاوات برق آفتابی نغلو امروز سه‌شنبه، ۱۶ جدی، در مراسمی در کابل به بهره‌برداری سپرده شد.

عبدالسلام حنفی، معاون اداری رئیس‌وزیران طالبان، در این مراسم گفت که افغانستان در حال حاضر به بیش از ۵۰۰۰ میگاوات منابع تولید برق برای منازل مسکونی و بیش از ۱۰۰۰۰ میگاوات برای بخش صنعت نیاز دارد.

او افزود که در گذشته حدود ۲۰۰ میگاوات برق در کشور وجود داشت؛ اما پس از حاکمیت دوباره طالبان، تنها در یک سال روی تولید بیش از ۱۲۰۰ میگاوات برق در کشور سرمایه‌گذاری شده است.

معاون اداری رئيس وزیران طالبان از شهروندان کشور خواسته است که با در نظرداشت کمبود برق در افغانستان، در مصرف آن صرفه‌جویی کنند.

در همین حال، عبدالباری عمر، رئيس شرکت برشنا، در این مراسم گفت که در این پروژه حدود ۴۰۰ انجنیر متخصص داخلی و شمار زیادی از کارگران کشور کار کرده‌اند.

از طرفی هم، احمد جان بلال، رئیس عمومی شرکت‌های دولتی تحت مدیریت طالبان، گفت که در سال جاری این شرکت‌ها پروژه‌های بزرگ زیادی را در سراسر کشور آغاز کرده و یا هم به بهره‌برداری سپرده‌اند.

با این حال، نورالحق انور، رئیس عمومی اداره امور طالبان، در این مراسم مدعی شد که طالبان به تعهدات خود متعهد مانده و خواسته‌های مردم را در اولویت خود قرار داده‌اند.

گفتنی است که این دستگاه تولید برق آفتابی را در نغلو، شرکت ساختمانی ۷۷ ترکی و یک شرکت داخلی تطبیق کرده‌اند.

این در حالی است که شهروندان کشور از کمبود برق در فصل سرما در کشور شکایت دارند و می‌گویند که آنان از این رهگذر با چالش‌های جدی مواجه اند.

آنان تاکید می‌کنند که در یک شبانه‌-روز حدود شش تا هشت ساعت برق دارند، در حالی که اکثر شهروندان برای گرم کردن خانه‌های شان به دلیل فقر و تنگدستی، به برق نیازمند اند.