در شهر انقره، پایتخت ترکیه، بیستودومین سالروز رسمیشدن زبانهای ازبیکی و ترکمنی افغانستان با برگزاری یک گردهمایی گرامی داشته شد. در این نشست شماری از فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی افغانستان حضور داشتند.
این گردهمایی به ابتکار «بنیاد دوستم» برگزار شد. در جریان برنامه، باتور دوستم، رئیس حزب جنبش ملی و اسلامی، گفت که این مراسم در شرایطی برگزار میشود که به باور او، جایگاه زبان ازبیکی در نظام آموزشی، دانشگاهها و فضای عمومی افغانستان در حال تضعیف است.
او هدف از برگزاری این نشست را تأکید بر همبستگی و جلب توجه به آنچه «نگرانیها درباره سیاستهای زبانی» خواند، عنوان کرد و افزود که تنوع زبانی بخش مهمی از هویت فرهنگی و ملی افغانستان به شمار میرود.

زبانهای ازبیکی و ترکمنی در سال ۱۳۸۲ خورشیدی بر اساس قانون اساسی وقت افغانستان در کنار دیگر زبانها بهعنوان زبانهای رسمی در برخی مناطق به رسمیت شناخته شدند.
با این حال، در سالهای اخیر شماری از فعالان فرهنگی از کاهش حضور این زبانها در ساختارهای رسمی و آموزشی کشور ابراز نگرانی کردهاند.
از زمان به قدرت رسیدن دوباره طالبان موضوع زبانها یک بار دیگر به نگرانی گویشوران مختلف افغانستان تبدیل شده است.

طالبان در مواردی اقدام به حذف زبانهای فارسی و ازبیکی از تابلوهای دکانها، مراکز رسمی و آموزشی کردهاند.
وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان کمیسیونی را برای «اصلاح زبانی» تابلوهای دکانها و مراکز فروش گماشته که اکثرا واژههای فارسی را از تابلوها حذف کرده است.
