افغانستان

هیئت وزارت کار ایران با طالبان درباره تبادل نیروی کار گفتگو کرد

وزارت کار و امور اجتماعی طالبان می‌گوید که یک هیئت از وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی ایران برای گفت‌وگو درباره مسائل مرتبط با کارگران کشور به افغانستان سفر کرده است.

این وزارت روز یک‌شنبه در اعلامیه‌ای گفته است که عبدالمنان عمری، وزیر کار و امور اجتماعی طالبان، در دفتر کارش با سید مالک حسینی، معاون وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی ایران و هیئت همراه او دیدار کرده است.

بر بنیاد این اعلامیه، دو طرف در این دیدار درباره تقویت روابط دوجانبه کاری، تجارتی و اقتصادی، تبادل نیروی کار، تنظیم بهتر بازارهای کار دو طرف، گسترش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای متناسب با نیاز بازار کار و تأمین حقوق کارگران افغانستان مقیم ایران گفت‌وگو کرده‌اند.

به گفته وزارت کار و امور اجتماعی طالبان، عبدالمنان عمری در این دیدار بر ضرورت فراهم‌سازی سهولت‌های بیشتر برای صدور مجوزهای قانونی کار به مهاجران افغانستان، عدالت در پرداخت دست‌مزدها، بیمه، شرایط کاری ایمن و تضمین حقوق انسانی و شغلی کارگران افغانستان در ایران تأکید کرده است.

او همچنین خواهان گسترش برنامه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای و راه‌اندازی برنامه‌های مشترک آموزشی میان دو کشور شده است.

در اعلامیه آمده است که وزیر کار و امور اجتماعی طالبان افزوده که طالبان تمایل دارند با جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورها در زمینه اعزام منظم و قانونی کارگران ماهر، ارتقای ظرفیت‌های حرفه‌ای و تبادل نیروی کار به تفاهم و همکاری مشترک دست یابند.

در همین حال، سید مالک حسینی، معاون وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی ایران، به گفتۀ این وزارت، آمادگی کشورش را برای همکاری با افغانستان از طریق اجرای پروژه‌های مشترک، انتقال و تبادل کارگران ماهر و متخصص، و راه‌اندازی برنامه‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای کوتاه‌مدت و درازمدت اعلام کرده است.

پیش از این مقام‌های ایران گفته‌اند که برای شش هزار کارگر افغانستان ویزه کار صادر شده است.

ایران به دنبال اخراج گسترده مهاجران کشور با کمبود کارگر رو‌به‌رو شده و این کشور برای حل این معضل گفته که نیروی کار خارجی را با شرایط ویژه می پذیرد.