کمیسیون عالی طالبان در امور مهاجران میگوید که در یک روز گذشته (شنبه، ۷ جدی) پاکستان ۳۶۹۸ مهاجر کشور را اخراج کرده است.
همزمان با این و به گفته این کمیسیون، ۲۵ تن از ایران نیز اخراج شدهاند؛ اکثر این اخراجها به گونه اجباری بوده است.
گفتنی است که این مهاجران از طریق گذرگاههای مرزی تورخم، سپین بولدک، بهرامچه و پل ابریشم به افغانستان برگشتهاند.
این در حالی است که پاکستان که در یک روز پیش از این نیز ۲۶۱۳ مهاجر افغانستان را اخراج کرده است.
افغانستان در ماههای اخیر گواه افزایش چشمگیر بازگشت مهاجران بوده است. این روند در پی تشدید تلاشهای پاکستان و ایران برای اخراج مهاجران بدون مدارک اقامتی، شمار زیادی از شهروندان افغانستان را ناچار به ترک این کشورها کرده است.
بر اساس آمارهای یونیسف، تنها در سال ۲۰۲۵ بیش از ۲.۶ میلیون تن به افغانستان بازگشتهاند که بسیاری از آنها کودک بودهاند.
این نهاد وابسته به ملل متحد هشدار داده است که بازگشتکنندگان با کمبود نیازهای نخستین و تشدید خشکسالی روبهرو هستند.
