سیاست

آصف درانی: عدم حضور طالبان در نشست تهران نشان نبود بلوغ سیاسی آنان است

آصف درانی، نماینده ویژه پیشین پاکستان برای افغانستان، گفته است که شرکت‌نکردن طالبان در نشست منطقه‌ای تهران، نشان‌دهنده «نبود بلوغ سیاسی» آنان است.

آقای درانی امروز، شنبه، ۲۲ قوس، در پیامی در اکس نوشت که تصمیم طالبان برای عدم حضور در نشست تهران، این دیدگاه را تقویت می‌کند که این گروه توانایی گفت‌وگو و مذاکره بر سر موضوعات را ندارد.

او با اشاره به نشست فردای تهران که با حضور مقام‌های ارشد کشورهای همسایه افغانستان و روسیه برگزار می‌شود، تأکید کرده است: «تصمیم طالبان مبنی بر شرکت‌نکردن در این نشست، گواه دیگری بر نبود بلوغ سیاسی آن‌ها است.»

نماینده ویژه پیشین پاکستان برای افغانستان افزوده است که رویکرد «قبول نکن» یا رد کردن صرف، یک سیاست منفعلانه است و نمی‌تواند مشکلات جدی و پیچیده افغانستان را حل کند.

اظهارات آصف درانی در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر طالبان اعلام کرده بودند در نشست منطقه‌ای تهران درباره افغانستان شرکت نخواهند کرد؛ نشستی که هدف آن بررسی وضعیت سیاسی، امنیتی و انسانی افغانستان عنوان شده است.