آمارهای کمیسیون طالبان برای مهاجران نشان میدهند که روز گذشته ۵۳۰۰ تن از پاکستان و ۱۷۰۰ تن از ایران اخراج شدند.
این کمیسیون گفته که بیشتر بازگشتکنندگان از پاکستان از طریق گذرگاههای سپینبولدک، تورخم و بهرامچه وارد افغانستان شدهاند. از سوی دیگر، افرادی که از ایران اخراج شدهاند، از طریق اسلامقلعه در ولایت هرات و مسیر جاده ابریشم در ولایت نیمروز وارد کشور شدهاند.
از پاکستان، ۶۴۳ خانواده — در مجموع حدود ۳۴۰۰ تن — از طریق سپینبولدک وارد ولایت قندهار شدهاند. همچنین ۳۲۴ خانواده دیگر، معادل تقریباً ۱۷۰۰ تن، از طریق گذرگاه تورخم در ولایت ننگرهار به افغانستان بازگشتهاند. بهگفته کمیسیون، ۳۶ خانواده دیگر (حدود ۲۳۰ تن) نیز از طریق بهرامچه در ولایت هلمند وارد کشور شدهاند.
از ایران، ۴۰ خانواده از طریق اسلامقلعه و ۶۶ خانواده دیگر به همراه بیش از ۱۳۰۰ مسافر انفرادی از طریق مسیر جاده ابریشم در ولایت نیمروز وارد افغانستان شدهاند.
در مجموع، این کمیسیون اعلام کرد که ۱۱۰۹ خانواده (۵۷۶۴ تن) را ثبت کرده و ۴۸۵ خانواده را به ولایتهایی چون کابل، هرات، غزنی و خوست انتقال داده است.
پاکستان در هفتههای اخیر روند اخراج مهاجران را تشدید کرده است. بهگفته کمیسیون، تنها در روزهای سهشنبه و چهارشنبه، دستکم ۶ هزار مهاجر از این کشور اخراج شدهاند.
سازمانهای امدادرسان هشدار دادهاند که بازگشت گسترده مهاجران فشار زیادی بر افغانستان وارد کرده، در حالیکه میلیونها تن در کشور با ناامنی غذایی، بیکاری و کاهش شدید کمکهای بینالمللی روبهرو هستند.
